• Aurelia

    hyra ut i andra hand - lämplig hyra?

    Tänkte höra om någon har någon uppfattning om vilken hyra som är lämplig att ta ut när man hyr ut i andra hand. Tänkte hyra ut min tvåa i Täby under ett år, omöblerad och inget som ingår förutom sophämtning och värme (dvs. inte el, telefon, bredband osv). Är 4000 en lämplig hyra då? Är inte så insatt i andrahandsmarknaden men det är säkert flera av er därute! Ska även kontakta Hyresnämnden för att få en åsikt men vill gärna höra bland "vanliga människor"
    om det låter vettigt. Tack på förhand!

  • Svar på tråden hyra ut i andra hand - lämplig hyra?
  • momi boki

    när man hyr ut i andra hand betalar man ju full pris? det gör alla jag känner iaf,, plus att du ska ta en förskott hyra som säkerhet, glöm inte helle rkolla upp dom hos kronofogden så dom ej ha massa hyres betalningar

  • 20090725

    om du hyr ut den i andrahand omöblerad, och det inte e något annat som ingår, får du inte ta ut någon extra kostnad utan bara det hyran är på... så har jag fattat det som iallafall..

  • novia72

    du får även ta lite extra om du hyr ut möblerat...nån hundring

    4000 för en 2a i Täby låter billigt tycker jag... ;)

  • Aurelia

    Min hyra är bara 2000 kr, och man får ju inte ta ut så mycket utöver den, visst är det så? Personen jag ev. ska hyra ut till en kompis kompis och jag vill inte ta ut nån ockerhyra... det skulle kännas dumt.

  • sokkerstruten

    Man "får" inte hyra ut till något annat pris än vad som är "skäligt"! Tror inte man få lägga på något om det inte ingår tex möbler m.m. Vi hyrde ut vår lägh möbler i ett år och man får bara då lägga 10-15 % av hyran...

    Men kolla med hyresnämnden...

  • MV85
    Aurelia skrev 2009-01-27 19:00:55 följande:
    Min hyra är bara 2000 kr, och man får ju inte ta ut så mycket utöver den, visst är det så? Personen jag ev. ska hyra ut till en kompis kompis och jag vill inte ta ut nån ockerhyra... det skulle kännas dumt.
    Lagstiftningen säger att om du hyr ut utan att något ingår får du inte ta ut något extra. Alltså ska h*n som hyr av dig betala samma 2000:- i månaden som du gör.
  • sokkerstruten

    plus en deposition som är samma som hyran...

  • Aurelia

    Det jag hört och läst på flera håll är att en andrahandshyresgäst inte ska betala mer än vad en mostsvarande hyreslägenhet kostar. Då tycker jag att 4000 verkar lämpligt. Om jag skulle ta bara 2000 skulle jag ju gå back på att hyra ut den, i och med att jag har lån på den som betalas av varje månad.

  • Aurelia

    På BostadDirekt tar folk ut mellan 5500 - 8000 för en lägenhet i samma område och samma storlek... det tycker jag verkar lite mastigt.

Svar på tråden hyra ut i andra hand - lämplig hyra?