• laris

    Skilsmässa??

    Jag blir väldigt rädd när jag ser hur de flestas förhållanden tar slut runtomkring mig. När jag ska avge mina löften: "tills döden skiljer oss åt" Så kommer jag verkligen att mena det. Samtidigt skulle jag inte stanna kvar i äktenskapet till vilket pris som helst.

    Kan bli otroligt rädd när jag tänker att om det spricker efter att vi har gift oss så är det skilsmässa som gäller.

    Nu är det så att det inte finns den minsta tanke att lämna varandra och bådas dröm är att få åldras tillsammans

    MEN...skilsmässor gör mig rädd...

  • Svar på tråden Skilsmässa??
  • laris

    Oj...såg att någon hade skrivit om exakt samma sak för en liten stund sen. =)

  • sokkerstruten

    Kanske inte ska ta just "tills döden skiljer oss åt" så alvarlig och bokstavlig.

    Du kan ju se det som i att man kan göra sitt bästa och hoppas och vilja att det blir så!

  • didis

    Det är väl också olika hur man ser på motgångar i ett förhållande.

    En del ser grannen gröna gräs och längtar dit och andra vattnar sin egen gräsmatta.

    Motgångar kommer men de går att hantera, ibland på egen hand men om det inte funkar skall man inte vara rädd att ta hjälp av utomstående.

  • Burre Präst

    Jag brukar påpeka i vigseltalet att de just lovat att gemensamt ta ansvar för sin relation och att det innebär att ta hjälp utifrån om det är vad som behövs.

    Egentligen är det ju inte så konstigt; bryter jag benet så sitter jag ju inte hemma och försöker spjäla det själv utan söker upp akuten för att få hjälp av de som vet hur man gör. Samma sak borde gälla i en relation, eller hur?

  • Joji

    Burre Präst skrev 2009-01-24 14:47:19 följande:


    Jag brukar påpeka i vigseltalet att de just lovat att gemensamt ta ansvar för sin relation och att det innebär att ta hjälp utifrån om det är vad som behövs.Egentligen är det ju inte så konstigt; bryter jag benet så sitter jag ju inte hemma och försöker spjäla det själv utan söker upp akuten för att få hjälp av de som vet hur man gör. Samma sak borde gälla i en relation, eller hur?
    Åh vad bra!

    Precis så tänker jag/vi: vi ska båda gör allt som står i vår makt för att få äktenskapet att fungera. Detta inkluderar hjälp utifrån om det behövs. Alltför många är rädda för detta - ser fram emot dagen när det är lika accepterat som att gå till en läkare!
  • laris

    Det var bra skrivet!

    Burre Präst skrev 2009-01-24 14:47:19 följande:


    Jag brukar påpeka i vigseltalet att de just lovat att gemensamt ta ansvar för sin relation och att det innebär att ta hjälp utifrån om det är vad som behövs.Egentligen är det ju inte så konstigt; bryter jag benet så sitter jag ju inte hemma och försöker spjäla det själv utan söker upp akuten för att få hjälp av de som vet hur man gör. Samma sak borde gälla i en relation, eller hur?
  • Baby S

    Det finns inga garantier. Ett äktenskap är inget bindande kontrakt i den bemärkelse som vissa verkar tro, dvs de som inte vill gifta sig för att de "inte tror på äktenskapet" eller av annan lam anledning.
    Tror man inte på äktenskapet tror man väl inte heller på någon relation öht. Förvisso är det ju lite annorlunda för oss som lever med en religiös tro, äktenskapet är oerhört viktigt och det måste välsignas av Gud. Men fungerar det inte så finns det ju som sagt hjälp att få, alternativt skilsmässa. Man blir ju inte heller märkt för livet efter en skilsmässa som "begagnad" som det förr ansågs om änkor, skiljda kvinnor osv.
    Har man bara de rätta intentionerna och hjärtat på rätt ställe så löser det sig.
    Sen kan man ju även få många fina år tillsammans med någon och sen tar kärleken slut av olika anledningar, då ser jag inget fel i att man går varsin väg och får en chans till.

  • didis

    Baby S skrev 2009-01-25 17:40:12 följande:


    Tror man inte på äktenskapet tror man väl inte heller på någon relation öht.
    Vilket struntprat!!

    Snarare är vi många som inte behöver någon ceremoni inför släkten eller osynliga väsen för att hålla ihop. Det räcker gott för oss att vi redan lovat varandra att leva tillsammans, tyvärr håller det inte juridiskt.

    Men i allt utom juridisk bemärkelse har det fungerat i 20 år, genom småbarnsår, glädje och sorg.

    Att sedan ett bröllop är en utmärkt anledning att samla släkten och festa natten lång är en helt annan historia.
  • ElinPierre

    Min sambo vägrar ta hjälp utifrån. Så om det verkligen kommer att behövas någon gång kommer det bli skilsmässa utan att vi ens fått försöka få hjälp.. :o(

    Det handlar om personliga skäl som han inte vill dela med sig av, vilket jag måste acceptera. Men det kommer att vara han som får skulden om det någon gång blir skilsmässa... :o(

  • LB5

    Oj, när du skriver så där låter det som om du redan har bestämt att det är din mans fel ifall ni skiljer er. Men det är ju båda som måste jobba på det!!

    Sen kan jag hålla med om att det kanske är lite destruktivt att säga att "jag vägrar söka hjälp", innan man ens har hamnat i den situation då man behöver hjälp... får hoppas att ni aldrig hamnar där.


    ElinPierre skrev 2009-01-26 09:59:23 följande:
    Min sambo vägrar ta hjälp utifrån. Så om det verkligen kommer att behövas någon gång kommer det bli skilsmässa utan att vi ens fått försöka få hjälp.. :o(Det handlar om personliga skäl som han inte vill dela med sig av, vilket jag måste acceptera. Men det kommer att vara han som får skulden om det någon gång blir skilsmässa... :o(
Svar på tråden Skilsmässa??