• Kela2

    Ibland är det svårt att älska... (i dubbel bemärkelese)

    Jag och min sambo/fästman älskar verkligen varandra, men vårt sexliv fungerar inte. Han har kommit av sig och har inte lust, vilket gör mig väldigt frustrerad emellanåt.

    Jag tycker att jag har försökt allt, både att ta initiativ själv och att ge honom tid och inte pressa. Dessutom vill vi ha barn, vilket det inte blir utan sex... När vi pratar om det här blir han ännu mer pressad, men han säger att det kommer att lösa sig om jag bara ger honom tid. (Men det här har varat länge.) Han kan säga till mig att han vill älska med mig, men inte just då, utan imorgon, till helgen, osv, vilket inte blir av.

    Är det någon som har erfarenhet av något liknande och har kommit ur det och kan ge mig råd och hopp? Det pratas mest om att män vill mer, men det är ju bara en myt?i alla fall i mitt liv.

  • Svar på tråden Ibland är det svårt att älska... (i dubbel bemärkelese)
  • MulleNuh

    Hm vad har han för "anledning" säger han??

    Kanske han egentligen är osäker på barn?? Kan det ligga något sådant bakom tro?

  • Kela2

    Han kan inte riktigt förklara...mer än stress och att han alltid har något annat att tänka på eller att det inte passar just då av alla möjliga anledningar. Samt att ju längre tid det går, desto mer pressad känner han sig över det.

    Problemen började nog ganska tidigt när vi var tvungna att avhålla oss en period. Kanske tyckte han också att det var ett stort och lite läskigt beslut när jag väl slutade med p-piller för 1,5 år sedan, men jag tvivlar inte på att han vill ha barn. Tvärtom verkar han väldigt angelägen om det, pratar ofta om barn och hur mycket han vill det med mig.


    MulleNuh skrev 2009-01-20 21:00:03 följande:
    Hm vad har han för "anledning" säger han??Kanske han egentligen är osäker på barn?? Kan det ligga något sådant bakom tro?
  • Baby S

    Detta är klurigt. Jag hoppas att du får råd av någon här. Många män blir nog rädda omedvetet när beslut om barn tagits.

  • Flisa80

    Det var någon som sa att ju mer sällan man har sex desto mindre sugen blir man...och att man ibland måste bestämma sig för att verkligen ha sex, även om man kanske inte känner sig jättesugen just då, mest för att det ska "lossna". Jag vet inte...

  • Flisa80

    Det var någon som sa att ju mer sällan man har sex desto mindre sugen blir man...och att man ibland måste bestämma sig för att verkligen ha sex, även om man kanske inte känner sig jättesugen just då, mest för att det ska "lossna". Jag vet inte...

    I trådstarten skriver du att det är svårt att älska i dubbel bemärkelse...menar du att det blir svårt att älska honom på grund av detta, eller för honom att älska dig? Eller är det bara att läsa in för mycket i en formulering kanske...

  • Flisa80

    Det var någon som sa att ju mer sällan man har sex desto mindre sugen blir man...och att man ibland måste bestämma sig för att verkligen ha sex, även om man kanske inte känner sig jättesugen just då, mest för att det ska "lossna". Jag vet inte...

    I trådstarten skriver du att det är svårt att älska i dubbel bemärkelse...menar du att det blir svårt att älska honom på grund av detta, eller för honom att älska dig? Eller är det bara att läsa in för mycket i en formulering kanske...

  • Vill nu

    I vårt förhållande var det jag som tappade lusten efter att vi fick barn.
    Under första året var jag alldeles för trött, och som Flisa80 skriver, ju mindre sex man har, ju mindre sugen blir man.
    Men det var jättesvårt att "komma tillbaka".
    Jag är en människa som tycker att pussar och kramar, och att bara kunna hålla om varandra en stund i sängen är jätteviktigt, för att bli sugen på sex. Men varje gång jag försökte mysa lite med sambon, så såg han sin chans till sex, vilket gjorde att jag kände mig fruktansvärt pressad, och fick ännu mindre lust.
    Jag höll mig undan från myset också, för att jag var så rädd att behöva göra honom besviken när jag inet ville ha sex.
    Han upplevde det dock inte som om att han pressade mig.
    Vad jag försöker säga är att även fast du inte upplever att du pressar honom, så kan han känna sig pressad.
    Prata ut om det, och försök nå en lösning. Det är jättejobbigt för båda parter när sexet inte funkar!

    Tillslut bestämde jag mig för att "börja" ha sex igen, och vi har börjat hitta tillbaka till vårt gamla sexliv, nu. Även om sambon fortfarande har lite svårt att bara mysa, så ibland känner jag mig jättepressad igen.
    Så mitt förslag är: låt det ta tid! Prata om det, och mys utan sex, så ska du se att det ordnar sig!

  • Kela2

    Vi älskar varandra djupt! Jag menar mer att det kan vara svårt älska i bemärkelsen att kärleken inte alltid är enkel och förstås att svårt att älska i bemärkelsen att ha sex...


    Flisa80 skrev 2009-01-20 21:36:08 följande:
    Det var någon som sa att ju mer sällan man har sex desto mindre sugen blir man...och att man ibland måste bestämma sig för att verkligen ha sex, även om man kanske inte känner sig jättesugen just då, mest för att det ska "lossna". Jag vet inte...I trådstarten skriver du att det är svårt att älska i dubbel bemärkelse...menar du att det blir svårt att älska honom på grund av detta, eller för honom att älska dig? Eller är det bara att läsa in för mycket i en formulering kanske...
  • Kela2

    Hahaha...helt ok


    Flisa80 skrev 2009-01-20 21:36:49 följande:
    Oj himmel vad detta blev knasigt. Ber om ursäkt!
Svar på tråden Ibland är det svårt att älska... (i dubbel bemärkelese)