• Rispor­t
    Äldre 6 Jan 21:02
    20835 visningar
    41 svar
    41
    20835

    Inga barn. Hur skriver men det fint på inbjudan??

    Som sagt, hur skriver man att man inte vill ha med barn på bröllopet? Ska man skriva de i inbjudan? Hur i så fall? Eller tar man för givet att de man bjuder förstår det om det bara står föräldrarnas namn? Hur har ni andra gjort??

  • Svar på tråden Inga barn. Hur skriver men det fint på inbjudan??
  • Hemlig­2009
    Äldre 8 Jan 22:18
    #21

    Fast ett så litet barn sover ju oftast mest hela tiden. Förstår inte hur man kan kräva att ammande barn ska stanna hemma. Vad värderar ni egentligen?

    Är inte alla era vänners närvaro viktig eller är de bara vänner utan barn som räknas?

  • Isabel­11
    Äldre 8 Jan 22:20
    #22

    Hej

    Jag kan tycka det ser tråkigt ut om man nämner det i inbjudan. Däremot kan man ringa upp dem som det berör och berätta att barn är bjudna till dagen efter då ev en pressenöppning sker.

  • Gudinn­an
    Äldre 8 Jan 22:33
    #23

    Vi skickade med ett extra meddelande som var till barnen där det stod:

    Moa,
    då vi vill fira vår speciella dag med våra vuxna vänner hoppas vi att du får en härlig kväll tillsammans med din barnvakt. Vi hoppas på att få träffa dig vid många andra tillfällen!

    Kramar
    XX och XXX

  • didis
    Äldre 8 Jan 22:36
    #24

    Jag tycker Ore´s förslag var bra, tydligt och utan att linda in det. Så hade jag själv uppskattat att få det.

    Bjuder man inte in ammande barn så betyder det i praktiken att man inte bjuder in mamman heller.

    Inte många mammor vill sitta med läckande, sprängande bröst en hel kväll (och riskera mjölkstockning) även om barnet klarar sig med utpumpad mjölk hos barnvakten (jag utgår nu från att det är små barn och inte någon komplementsamning av stora barn).

    Vi hade skrivit FAMILJEN NN i inbjudan men folk ringer ändå och frågar om barnen får komma så man kan inte vara nog tydlig.

  • Miss Moneyp­enny
    Äldre 9 Jan 14:21
    #25

    Det var gulligt skrivet!

    Vi tänkte också ha barnfritt men har inte tänkt på det här med ammande barn. Didis har absolut en poäng där. Och som sagt, de sover väl mest. Det är det här med barnbord och "störningar" under tal och sånt som vi vill komma ifrån.

    Vad säger man till dem som inte kan ordna barnvakt då? Vissa verkar inte ha så himla snälla föräldrar som ställer upp. Då får de helt enkelt inte komma på bröllopet?! Själv kan jag ju tycka att man borde kunna hitta en barnvakt om man vet om det flera månader i förväg.


    Gudinnan skrev 2009-01-08 22:33:36 följande:
    Vi skickade med ett extra meddelande som var till barnen där det stod:Moa,då vi vill fira vår speciella dag med våra vuxna vänner hoppas vi att du får en härlig kväll tillsammans med din barnvakt. Vi hoppas på att få träffa dig vid många andra tillfällen! Kramar XX och XXX
  • pregci­lla
    Äldre 10 Jan 20:39
    #26

    Jag har själv en dotter som kommer vara ca 1 år när vi gifter oss i maj. Då tidigare bröllop där vissa barn inte har varit välkomna har lett till släktbråk så vill vi absolut bjuda alla barn. När vi sedan pratade med de som ska anordna festen så blev de helt bleka när jag sa att det kommer mer än 30 barn om alla kommer. De förklarade vänligt men bestämt att det inte funkar att ha barn som springer omkring när de ska servera. Så nu har vi tänkt om och kommer inte att bjuda barn. Min pappa tyckte att jag skulle vara tydlig med varför inte barn ska komma. Så jag diktade ihop följande:

    Festa vill vi natten lång
    och vi hoppas på ett riktigt håll-i-gång.
    Vi har därför beslutat att barnen från festen utesluta.
    Men, de som behöver amma får självklart hänga mé sin mamma.

    Vad tycker ni? Är det bra eller för krångligt? Jag måste på något sätt få plats med texten på inbjudningkortet. Att skriva det på hemsidan gör att det kan missas.

  • lingon­82
    Äldre 23 Feb 23:26
    #27
    tessan1982 skrev 2009-01-08 22:14:15 följande:
    Nää.. jag är ledsen men jag måste nog vara ännu hårdare och säga att jag vill inte ha NÅGRA barn på mitt bröllop.. Inte ens de som ammar.. Är man hemsk då?Vi kommer skriva rakt ut i inbjudan att vänligen respektera vår önskan om ett helt barnfritt bröllop, och då menar vi alla barn! De som har spädbarn som ammar får komma på vigselakten och själva avgöra om de vill vara hemma med bäbisen el komma ett par timmar på vår fest. Ett litet barn har inget att göra på en högljud bröllopsfest!
    Jag tycker absolut inte att du är hemsk! Det där med att små barn mest sover; Det är mycket olika ska jag tala om. Har vid två olika tillfällen hamnat i närheten av ammande mammor på bröllop. Ingen rolig historia alls. Barnen skrek och jag missade mycket av det som sades i talen. Att föräldrar skulle visa hänsyn och lämna lokalen... jovisst.
    Ska tilläggas att jag är förskollärare och inte alls känslig för skrik och stoj, däremot tycker jag inte heller att det passar på en bröllopsfest. Är det dessutom ett brudpar utan barn det handlar om är det inget konstigt alls med att inte vilja ha några barn med. Som många tidigare har skrivit är det upp till brudparet hur de vill göra. Man får dock räkna med att ammande mammor inte kommer. Ingen idé att göra sura miner för det.
    Jag skulle aldrig tagit med min lilla till en stor fest, särskilt inte som helt nyfödd. Då får man bita i det sura äpplet och inse att bröllopet blir en av flera saker man missar som förälder.
  • MakeMy­Day
    Äldre 23 Feb 23:36
    #28

    Barn är en gudagåva, men denna kväll vill vi fira med våra vuxna vänner.
    Kort och koncist!

  • Mama Mia
    Äldre 23 Feb 23:58
    #29

    Finns jättebra svar här för ja har funderat ja med på barnen på festen...

    Vi ska gifta oss nästa sommar 2010 o då kommer vår son va nästan 2 år o för oss är de ju omöjligt o få barnvakt då vi bjudit alla vi känner inkl våra föräldrar så han måste ju självklart följa med oss hela dagen :)

    Men de andra då som har små o stora barn, kommer de o förstå att helst lämna de hemma m barnvakt??? Va tror ni?
    För vi vill inte störas heller i tal o så av barn som springer o har sig...

    Å andra sidan e de helt ok för oss att barn finns me oss o fira oss :)

  • HurraV­iSkaGi­ftaOss
    Äldre 24 Feb 12:50
    #30

    Vi skrev inget om ammande barn, utan pratade med de som hade en nyfödd. Folk kan ju amma 1,5 åringar och de vill man ju inte ha med på bröllop.
    Festen är en vuxenakt, därför vill vi att ni skaffar barnvakt!

Svar på tråden Inga barn. Hur skriver men det fint på inbjudan??