• guld som försvinner vid smältning???

Tis 30 dec 2008 14:07 Läst 1414 gånger Totalt 6 svar
    27juni­2009
    Visa endast
    Tis 30 dec 2008 14:07

Igår hade vi tid till att designa vigselringar hos en guldsmed. Tyvärr hade han fått åka hem pga sjukdom. Så hade vi guld med oss som vi ska smälta ner o bad biträdet väga guldet, 13,5g sa hon, men vid smältning försvinner en viss mängd upp i luften, fråga mig inte hur, men det sker sa hon.
    När vi åkte hem grubbla jag på detta, har aldrig hört något liknande, någon som gjort det? nån som kan förklara?

• längel­evekär­leken
    Visa endast
    Tis 30 dec 2008 14:09 #1

Det är så, det blir guld damm i luften som faktiskt försvinner från massan. Men det är inga stora mängder tror jag

• 27juni­2009
    Visa endast
    Tis 30 dec 2008 14:19 #2

aha, ja där ser man, var mest för att jag aldrig hört något om att folk som smälter asgt att de fått mindre guld för pengarna så att säga.

• längel­evekär­leken
    Visa endast
    Tis 30 dec 2008 14:28 #3

Det guldet kan guldsmeden samla ihop sen och använda;) fast då krävs nog en hel del damm :D

• Tis 30 dec 2008 20:08 #4

Att 5% försvinner är vedertaget i branschen så biträdet har gett er korrekt info

• 27juni­2009
    Visa endast
    Tis 30 dec 2008 20:26 #5

aha, ja se där ! man lär så länge man lever- konstigt bara att inegn sagt det innan naär jag frågat hur man gör om amn har eget guld med betalning osv. men 5% e ju inte hela världen

• Tis 10 jan 18:38 #6

Så alltså om man smälter ner 1 kg guld ett antal ggr så finns det alltså ingeting kvar. Knappast. 
    Tror nog att det är ett sätt att sko sig på.
    Om så mycket som 5% försvinner varje gång i ångor eller vad det är.
    Så är det väl bara att sätta dit ett filter. 

guld som försvinner vid smältning???
Följ oss på Facebook:
    guld som försvinner vid smältning???
Svara i tråden: guld som försvinner vid smältning???
Logga in
Bli medlem
Skapa en ny tråd
Ändra kategori Skriver i kategorin: Ringar & smycken
Svara i tråden...

Innehåll