• anna800

    Konisering o spiral samtidigt

    Hej!

    Gjorde en konisering o satte in en hormonspiral för en vecka sedan exakt under narkos.
    Har mensvärk varje dag o undrar väl lite om det finns någon mer som gjort samma sak o hur det blev efter en månad? Har haft blödning sen den dagen...
    Fattar att det kanske gör ont nu i början o så men verkar som om jag får mer mens o värk nu än innan jag satte in den eller beror det på koniseringen?
    tacksam för alla svar!

  • Svar på tråden Konisering o spiral samtidigt
  • Miss Biii

    har ingen egen erfarenhet men har hört att vissa kan få problem, att det inte passar deras kropp bara... jag skulle gå o kolla m barnmorskan/gynekologen för säkerhets skull... dumt o chansa när man är orolig... då får du rätt svar direkt, annars ring o fråga...
    lycka till!

  • Pizan

    Jag hade ont i ca en vecka efter jag satt in en kopparspiral. Det var rätt länge sen nu men jag minns att jag knappt ens kunde gå, men sen gick det över och spiralen var hur bra som helst,

    Fast om jag var du så skulle jag höra av mig till min läkare i varje fall, han/hon vet ju bäst.

  • Diz

    Jag har precis gjort en konisering, i samband med denna var det tänkt att de skulle sätta in kopparspiral. Eftersom jag ammar var dock livmodern för liten och enbart koniseringen gjordes. För min del har jag inte haft några smärtor alls efter koniseringen, ett par "hugg" i livmoderna dag 1, men inga menssmärtor eller liknande. Så min gissning skulle vara att det är pga hormonspiralen som du har lite mensvärk, det är ju trots allt något som ligger och "stör" i livmodern.

  • siouxsie2

    Hej!
    Just nu är jag under utredning o de tar prover osv Och jag kommer att få göra en sådan här konisering så småningom. Vad innebär det och måste man sövas när man gör det? Är jätte orolig har aldrig opererats förut... Hjälp!! Tacksam om någon kan berätta hur det gick till när det gjordes på dem?

    Ha det bra idag

  • Diz

    Koniseringen är ingen fara alls... Du lägger dig i gynstolen, de lägger en bedövning, ett par små stick. Sedan skär/bränner de bort cellförändringarna, känns inte alls, kan möjligtvis lukta lite bränt. Det hela tog ca 20 minuter för mig, standard e nog 15. Du är inte nedsövd, utan lokalbedövad alltså. Är du orolig så berätta det för läkaren, jag gjorde det och det tyckte han var jättebra, för då visste han det och kunde berätta precis vad det var han skulle göra innan han gjorde det. Kändes jättebra.

  • siouxsie2

    Tack för svaret! Känns lugnande! Jag var rädd att jag skulle sövas ner...Och att de skulle skära upp magen, fast det trodde jag egentligen inte, antog att de skulle "gå in " nerifrån :)

    Vet du hur det är med det här viruset som doktorn sa att jag hade? Det skulle tas bort med koniseringen, så fattade jag det. Men om min kille har det här viruset smittar han mig igen då? (enl doktorn var det jättesvårt att kolla om män har viruset, o det går väl inte att bota)

    Ha det bra

  • Diz

    Jag har ingen aning, jag hade ingen sjukdom, jag hade cellförändringar som kommit efter min graviditet. Så jag hoppas någon annan kan svara på den frågan.

  • 090715

    Jag skall försöka att svara så gott jag kan!

    Viruset är det mannen som bär, det är därför man får cellförändringar! Men det är kanske inte den mannen som du lever med idag som har "gett" dig det det kan vara från tidigare förhållander!
    Men kan äver få cellförändringar om man har haft kondelom(ingen aning om hur det stavas)

    Viruset kan inte mannen bota det finns hos honom men det är inte säkert att han fortfarande bär på det!

  • siouxsie2

    Om man gör en konisering, jag antar att det tar bort viruset?? Och mannen har viruset, blir man smittad på nytt då el är man immun? El får man göra en ytterligare konisering??

    Tack för att ni svarar!

  • siouxsie2

    Jag kan själv svara på min fråga...

    Jag var till doktorn igår o han sa att man var "immun" efter operation.
    Ha en bra dag!

  • 090715
    siouxsie2 skrev 2009-01-16 11:09:48 följande:
    Jag kan själv svara på min fråga...Jag var till doktorn igår o han sa att man var "immun" efter operation.Ha en bra dag!
    Tyvär måste jag säga annat än doktorn!

    Cellförändringar kan man få igen! Tyvär!
Svar på tråden Konisering o spiral samtidigt