• Aurelia

    "vi vill bli gravida..." etc. - OT

    Kanske inte forumets viktigaste inlägg det här, men... är det bara jag som irriterar mig på att folk börjar säga "bli gravida" i plural, t.ex. "när jag och min fru blev gravida med första barnet" eller "vi vill så gärna bli gravida". Jämställdhet etc i all ära, men det är väl ändå bara en i paret som blir gravid...

  • Svar på tråden "vi vill bli gravida..." etc. - OT
  • SaraPayam

    Nä men det är ju inte bara en som blir gravid, det är väl båda personerna som man kommer att räkna som gravida, eller?
    Visst att det är kvinnan som bär barnet, men mannen är ju exakt lika delaktig! Och man är ju ändå en familj, eller hur?!

    En annan sak som man kan reagera på är varför man inte räknar sig själv & sin m2b som familj. Jag anser att vi är en familj även fast vi inte har barn, men det är många som anser att det är konstigt....

  • Aurelia

    Självklart är mannen lika delaktig till att det blivit ett barn och som förälder, men gravid kan han inte vara. Jag tycker att det låter väldigt konstigt.

  • SaraPayam
    Aurelia skrev 2008-11-18 19:40:13 följande:
    Självklart är mannen lika delaktig till att det blivit ett barn och som förälder, men gravid kan han inte vara. Jag tycker att det låter väldigt konstigt.
    Jo det kanske är många som ser det är, men jag ser det som en självklar sak
    Blir däremot irriterad när man bara frågar den gravida mamma hur det känns, vad hon har för förväntningar osv. Varför låter man mannen vara utanför det hela.
    Min svägerska & hennes man fick en dotter i mars nu i år & vi satt & diskuterade just detta & hennes man fick bara den frågan ifrån oss & han kände sig faktiskt lite utanför, för han har ju med förväntningar mm...
  • Aurelia

    Ja, jag förstår att han kände sig utanför. Som sagt, jag reagerar bara på folk som använder sig av ordet "gravid" (som ju betyder dräktig/havande och det blir lite skrattetande att säga det om en man...) när det gäller både mannen och kvinnan, men självklart ska inte bara kvinnan få frågor om hur det känns att snart bli förälder etc.

  • SaraPayam

    Nä men visst är det så Men det finns ju en man i USA som är gravid med sitt andra barn nu I & för sig så va han väl kvinna ifrån början

  • september2009bröllop
    SaraPayam skrev 2008-11-18 19:37:57 följande:
    Nä men det är ju inte bara en som blir gravid, det är väl båda personerna som man kommer att räkna som gravida, eller?Visst att det är kvinnan som bär barnet, men mannen är ju exakt lika delaktig! Och man är ju ändå en familj, eller hur?!En annan sak som man kan reagera på är varför man inte räknar sig själv & sin m2b som familj. Jag anser att vi är en familj även fast vi inte har barn, men det är många som anser att det är konstigt....
    jag, min m2b och vår katt e definitivt en familj.. men de e jag som e gravid men vi som väntar barn skulle dock bli upprörd om ingen frågade vad han hade för förväntningar etc (förutom att jag antagligen kommer var avärldens pain in the ass )
  • SaraPayam
    september2009bröllop skrev 2008-11-18 20:19:57 följande:
    jag, min m2b och vår katt e definitivt en familj.. men de e jag som e gravid men vi som väntar barn skulle dock bli upprörd om ingen frågade vad han hade för förväntningar etc (förutom att jag antagligen kommer var avärldens pain in the ass )
    Hahaha *skrattar* Du är för rolig
  • Esonda

    för det fösta vill jag säga att jag får frågan vill du inte bilda familj? så säger jag att vi redan är en familj. Däremot skulle jag vilja utöka vår lilla familj i framtiden. ;)

    Jag skulle skratta ifall nån i min familj sa att VI är gravida. jag menar en man gravid?? hihi ser det mycket komiskt som i den filmen men Arnold (vad han nu heter i efternamn) när han var gravid*mycket komiskt*

    Allvarligt talat, man kan ju säga Vi ska bli föräldrar Eller Vi ska ha barn!?!?

  • SaraPayam
    Esonda skrev 2008-11-18 20:48:03 följande:
    för det fösta vill jag säga att jag får frågan vill du inte bilda familj? så säger jag att vi redan är en familj. Däremot skulle jag vilja utöka vår lilla familj i framtiden. ;)Jag skulle skratta ifall nån i min familj sa att VI är gravida. jag menar en man gravid?? hihi ser det mycket komiskt som i den filmen men Arnold (vad han nu heter i efternamn) när han var gravid*mycket komiskt*Allvarligt talat, man kan ju säga Vi ska bli föräldrar Eller Vi ska ha barn!?!?
    Hahaha

    Såg ni inte det avsnittet av Oprah när mannen som är/var gravid satt & pratade om sin graviditet, det va faktiskt ganska kul
  • Esonda

    ja jag minns det faktiskt. Delar av det. bara att en man är gravid haha... händer bara vid könsbyte!!?? XD

Svar på tråden "vi vill bli gravida..." etc. - OT