• FruRålin080808

    Äktenskapsråds tråd

    Jag har funderat mycket på bröllop och alla bestyr som det innebär och har insett att många(jag med ibland)glömmer bort att bröllopet är början på något stort! Ett livslångt åtagande som faktiskt kräver att man är håller kärleken vid liv, finns där för varandra i vårt och torrt. Så nu startar jag en tråd där vi kan ge varandra tips på hur vi fortsätter att vårda kärleken och få våra äktenskap att fungera och vara lyckliga...

    Mina råd är:
    * Prata och skratta mycket tillsammans
    * Kramas ofta
    * Reta er inte på småsaker
    * Somna inte osams

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 12:52
    Självklart är tråden även för ogifta par;)

  • Svar på tråden Äktenskapsråds tråd
  • MarianneL

    bra idé
    nu är jag inte själv gift än, men det är nog viktigt att komma ihåg att bröllopet är 1 dag, förhållandet är resten av livet...
    Det är lätt att glömma bort i det här forumet.

  • Lakritspuck

    Ok, jag är inte gift än men vi har ju varit ihop ett tag och har två barn under tre år så jag känner mig kvalificerad att delta ändå:

    Romantiska getaways i all ära men det gäller att se till att vardagen är rolig. För med småbarn har man så begränsade möjligheter till annat än vardagslunk så om det känns trist blir allt trist.

    När vi bara hade ett barn var vår bästa grej att storhandla (med barn i vagn). Där mellan mjölkdisken och oliverna har vi haft många djupa och roliga samtal.

    Rätt självklart egentligen, men att tänka på samtalstonen även när man är trött så det råder vänlig stämning hemma. Att inte sura utan reda ut smågrejer innan de växer till irritationsmoment.

  • SweetSun

    Jag är ju heller inte gift men väl i ett förhållande, och det blir ju inte annorlunda efter bröllopet

    Det jag tycker är viktigt är man spenderar tid ihop. Många går på fester och aktiviteter separat, och det är inte så bra tycker jag. Visst, ibland ska man få göra nåt själv, men jag har genom gamla förhållanden märkt att man lätt glider isär när man spenderar för mycket tid på varsitt håll.

    Sen prata och känna att vardagen är viktig ihop. Att prata om vad man gjort på jobbet är viktigt bara det, men också vad som är ens drömmar, mål och önskningar.

    Och det viktigaste som flera sagt; Skit i småsaker! det är de små sakerna som kan blåsas upp till enorma, om man synar dem. Skit i om karln inte har plockat bort disken just idag, du gjorde säkert nåt igår han inte gillade , men vi kvinnor är bättre på att gnälla och påpeka

    Sen tror jag kroppskontakt är viktigt. Nu är inte alla såna "hålla hand" personer, men det är viktigt! Bara att få känna en hand på ryggen, eller en smekning på kinden, det gillar de flesta, män som kvinnor.

    Ocxh visa att den andra är viktig i ens liv. Ett enkelt men vackert sms en lunchrast kan förgylla en jobbig dag. Eller små presenter eller uppvaktningar.

    Jag tror vi tjejer kan kräva mer av männen än vad vi ger tillbaka. Nu är långt ifrån alla såna, men ibland hör jag att mannen ska göra det ena och det andra, ge blommor, och uppvakta, men vad gör de själva för att visa sin kärlek..?

    Nä, jämlikhet i alla former!

Svar på tråden Äktenskapsråds tråd