• Simone B
    Äldre 21 Aug 22:37
    10232 visningar
    24 svar
    24
    10232

    LCHF-viktminskning

    Jag äter så! Det känns jättebra. Jag har väl inte gått ner så mycket i vikt, kanske 2 kg på de första tre veckorna och sen har det stått stilla (har ätit så här i fem veckor nu). Men viktminskning är inte det enda målet, det här är ingen bantningsmetod utan helt enkelt hur jag tror att man mår bäst av att äta.

    Ett mellanmålstips är små babybel-ostar, håller sig i väskan i rumstemperatur ett tag så det funkar bra att ta med sig. Några nötter kan också funka, eller kaffe med grädde. Men annars är en poäng att man håller sig mätt på den här maten längre på sådan här mat. Trots att jag är ung, hyfsat vältränad och inte har någon övervikt så har jag alltid haft ett lite instabilt blodocker och blivit låg och hungrig mellan måltiderna. Men inte nu längre! Det är helt underbart!

  • Simone B
    Äldre 21 Aug 22:53
    #16
    efternamnsbyte skrev 2008-08-21 22:27:07 följande:
    Jag med har funderat på detta länge. Är diabetiker med rätt höga insulindoser och det gör ju att det är jättesvårt att gå ner i vikt. Ska prata med min sköterks aom detta den 4:e när jag ska dit, för jag lär ju behöva endel hjälp från teamets sida också isf...Tror att jag skulle kunna fixa denna variant faktiskt, för jag har inga större problem att skippa pasta och sånt. Svårare med vitt bröd och sötsaker (som jag ändå bör hålla mig ifrån)
    Det låter som en bra idé. Många diabetiker uppvisar markant bättre värden med den här kosten. Men du bör så klart göra förändringar i samråd med din sköterska/läkare! Men bara så att vi pratar om samma sak här - det är inte bara vitt bröd det handlar om, utan bröd överhuvudtaget. Frukt är godis, och godis är förstås inte så bra för kroppen. Bär är bättre, även om det är något man kan vara lite försiktig med också. Morötter är inget vidare, men sallad går bra!
  • Simone B
    Äldre 21 Aug 23:01
    #17
    siouxsie2 skrev 2008-08-21 22:53:21 följande:
    Jag är lite orolig för om man får brist på något vitamin o mineral om man följer denna diet? Läste även nånstans om att man kan få gallstensanfall? Är det någon som vet? Tacksam för tips o hjälp innan jag vågar prova detta?(Och kan man få förstoppning? Eftersom man inte ska äta frukt eller bröd eller andra fiberrika livsmedel? Läste nånstans att fibrer är kolhydrater)
    Tvärtom - du får som regel i dig mer näring, och får således bättre värden snarare än sämre, om det nu blir någon förändring överhuvudtaget. Det som finns i fruktdiskarna är som regel skördat långt innan det mognar och därför innehåller det inte alls så mycket nyttigheter som vi tror utan mest vatten och socker. Gallsten har jag inte hört något om, så där har jag ingen aning. De flesta får en mage som fungerar bättre än tidigare (kolhydrater ger uppblåsthet), jag har inte haft några problem alls med förstoppning. Ett tips är att läsa på ordentligt och om det känns som något för dig, ge det en lite längre tid och testa! Många upplever en del övergångsbesvär i "avgiftningsfasen" och därför ska man inte ge upp efter bara några dagar. Kroppen har tvingats hantera stora mängder socker/kolhydrater under väldigt lång tid och därför tar det ett tag att ställa tillbaka. Men det är det värt!
Svar på tråden LCHF-viktminskning