• chiqit­ita
    Äldre 23 Jul 09:38
    13393 visningar
    16 svar
    16
    13393

    Vad göra om man fått virus i datorn?

    Min mamma tror att hon har fått virus i datorn. Hon prövade att emaila in en blankett till arbetsförmedlingen och den kom tillbaka oöppnad. Den kom inte igenom deras *fire wall*. Sen skrev en annan kompis till henne att hon inte hade kunnat öppna hennes mail för hon trodde att hon hade virus. Nu har mamma lite lätt panik och vet inte vad hon ska göra. Vi har prövat att *fragmentera* för första gången och det var då det kom upp att hon hade *trojan* och *worm* virus. Men hur får vi nu bort detta?? Jag är ingen bra hjälp då jag är lika oteknisk som henne. Någon sa att vi måste spara allt vi har på datorn på diskar och sen städa ur hela datorn. Är detta sant? Och hur mycket rymmer då på en disk om man har massa foton i datorn.
    Är det komplicerat att få bort virus och hur gör man?
    Tacksam för alla råd!!!!

  • Svar på tråden Vad göra om man fått virus i datorn?
  • aikido­aasa
    Äldre 23 Jul 09:41
    #1

    Har ni ett antivirus program? Om inte skaffa det nu! De är egentligen det enda som kan få bort dem... eller att deleta allt som finns på datorn och sen göra en ny installation av allt. Man kan inte ta en kopia på filerna och tro att man klarar sig med det... filerna är redan "smittbärare"

  • tattar­-Emma
    Äldre 23 Jul 11:45
    #2

    Du kan spara bilderna och radera allt annat eftersom det inte går att få virus genom en bild (gäller även en del andra filtyper).

    Vad menar du med en disk? En diskett rymmer inte många bilder idag, en cd-skiva rymmer 700 mb bilder och en dvd 4,7 gb. Har din mamma cd- eller dvdbrännare?

    Det enklaste är precis som aikidoaasa säger att installera ett antivirusprogram. Jag rekommenderar gratisprogrammet Antivir som är bra. Det kan du ladda ner på www.free-av.com/

    Det är möjligt att maskarna (worm) måste tas för sig, det beror på vilka det är. Men det talar nog Antivir om i så fall.

    Skriv igen om du vill ha mer hjälp!

  • Tootic­ki
    Äldre 23 Jul 11:52
    #3

    Skaffa en extern hårddisk, det är inte dyrt och de har gott om utrymme. Installera ett virusprogram och rensa datorn.

  • chiqit­ita
    Äldre 23 Jul 17:20
    #4

    Tack för all er hjälp!! Jag menadade CD skivor förstås Och jag tror mamma har en dvd brännare. Men betyder det att det enda hon kan spara på cd skivorna är fotona, för allt det andra är nu infekterat av virus?
    Hon har Avira Anti Virus program som vi kört en gång. Men det verkar inte ha tagit bort något virus. Så det verkar som om man måste göra en riktig rengöring.
    Har ni själva gjort detta och är det komplicerat?

  • tattar­-Emma
    Äldre 23 Jul 19:06
    #5

    Är det Antivir som ni har kört alltså? Hade hon det sedan tidigare?

    Gör så att ni uppdaterar antivirusprogrammet så att ni säkert har senaste versionen av både programmet och listan med virusdefinitioner. Sen kör ni en Full system scan igen.

    Vad har hon för operativsystem? Jag utgick ifrån att hon använder Windows eftersom du sa att hon inte kunde så mycket, men vad jag vet får man inte virusvarningar av att defragmentera. Hur såg det ut?

    Vad hette wormen som hon hade?

    Vad är "allt det andra" som hon skulle vilja spara?

    Det är inte komplicerat att installera om allt, tar lite tid bara. Men har hon ett riktigt elakt virus är det inte säkert att det räcker.

  • chiqit­ita
    Äldre 24 Jul 09:50
    #6

    Mamma fick Nortons virusskydd när vi köpte datorn. Men det gick sen ut och hon hade nog inget tills nu. Jag har ingen aning om hur man uppdaterar programmet heller. Hon har Windows XP. Men hon fick inte virusvarning från att defragmentera. Utan det var en kompis som föreslog att vi skulle defragmentera för att få datorn att kanske gå lite snabbare. Det hon vill spara förutom alla foton är väl roliga historier och sånt. Men jag vet inte om det är möjligt om man har virus och det kanske blivit infekterat. Det som kom upp på virus search hette *Trojan* och *Worm*.Hur farligt är det att emaila vänner just nu från mammas dator? Är det ok så länge dom själva har virusskydd?
    Jag tror jag får lägga ner det här att själv försöka lösa detta. Är totalt oteknisk och hoppas att en bekant kan komma förbi nästa veckan och hjälpa oss. Men tack för all er hjälp och jag kanske återkommer med någon fråga ändå!

  • tattar­-Emma
    Äldre 24 Jul 11:44
    #7

    Ok, och nu har du tagit bort Norton och lagt in ett annat?

    Att bara maila är okej, men skickar du tex wordfiler kan de vara smittade. Textfiler från Anteckningar kan inte smittas.

    Om dina vänner har virusskydd kommer de inte bli smittade, men de kanske inte heller kommer att kunna läsa ett eventuellt smittat worddokument som din mamma skickar.

    Det finns olika sorters trojaner och maskar, vissa av dem är elaka och man måste ladda ner speciella program som tar bort dem. Om du tar reda på exakt namn på dem din mamma har kan jag hjälpa dig med det. Eller så väntar du in kompisen förstås =)

    Hur går det med allt annat förresten? Är du och hälsar på i Sverige?

  • aikido­aasa
    Äldre 24 Jul 11:57
    #8

    tattar-Emma skrev 2008-07-23 11:45:41 följande:


    Du kan spara bilderna och radera allt annat eftersom det inte går att få virus genom en bild (gäller även en del andra filtyper).
    Det går faktiskt, de programmerar in extra information i pixlarna och tillsammans med informationen om storlek, vilket program som ska användas och liknande. Men dessa typer av virus är inga självinstallerande. Det berättar inte sådana saker, utan vad den gör är att skicka information till skärmen eller procesorn som gör att den börjar arbeta lite för mycket för att få fram "rätt" färg. Använder man sådana bilder för ofta så kan det mycket väl hända att skrämen eller processorn bli gammal och trasig i förtid.
    Fast den typen är väldigt sälsynt, just för att det tar så lång tid att förstöra och det gagnar inte virus framställaren särskilt mycket...
  • tattar­-Emma
    Äldre 24 Jul 13:57
    #9
    aikidoaasa skrev 2008-07-24 11:57:37 följande:
    tattar-Emma skrev 2008-07-23 11:45:41 följande:Det går faktiskt, de programmerar in extra information i pixlarna och tillsammans med informationen om storlek, vilket program som ska användas och liknande. Men dessa typer av virus är inga självinstallerande. Det berättar inte sådana saker, utan vad den gör är att skicka information till skärmen eller procesorn som gör att den börjar arbeta lite för mycket för att få fram "rätt" färg. Använder man sådana bilder för ofta så kan det mycket väl hända att skrämen eller processorn bli gammal och trasig i förtid.Fast den typen är väldigt sälsynt, just för att det tar så lång tid att förstöra och det gagnar inte virus framställaren särskilt mycket...
    Där ser man, då fick jag lära mig nåt! Men hennes bilder som hon har tagit själv borde ju vara lugna, eller hur?
  • chiqit­ita
    Äldre 25 Jul 20:33
    #10

    Tattar-Emma,
    Ja, Norton är nu borttaget eftersom hon inte ville betala för det programmet när hon kan få ett gratis.
    Jag är hemma på semester, tack för att du frågar!
    Men jag har precis samma tankar och funderingar som sist.
    Känner mig helt vilsen och inget har förändrats tyvärr.
    Står i valet och kvalet om vart jag hör hemma och hur man tar ett sånt beslut. Önskar jag kunde säga annorlunda

  • tattar­-Emma
    Äldre 26 Jul 01:36
    #11

    Ojdå... Du har ju funderat länge nu. Förstår att det är jobbigt att det aldrig "klarnar". Helst skulle ju alla problem lösa sig av sig själva...

  • Hammer­man
    Äldre 27 Jul 10:08
    #12

    Har man Windows är det oftast bäst om man partitionerar hårddisken (ifall man nu inte har flera) och låter Windows rumstera på en helt egen partition, på så vis behöver man inte oroa sig över att allt annat försvinner om man formaterar om datorn, eftersom virus som regel sätter sig i Windows och man då bara behöver formatera den partitionen.

    Linux är annars ett alternativ. Virus existerar knappt. Å andra sidan är det ett fruktansvärt operativsystem om man tycker om att spela spel.

  • Zsarah
    Äldre 27 Jul 10:43
    #13

    Ett enkelt program som är bra för nybörjare är avg... googla avg antivirus så hittar du gratis program, bara att ladda ner. (det är ett gratis anti virus program)

  • Äldre 18 May 12:43
    #14
    +2

    Det verkar som om du står inför Ransomware. Om du har någon annan från samma problem - här på denna webbplats är bra information!
    http://onenet.se/guider/cryptolocker/

  • Äldre 18 May 18:34
    #15
    +2

    Haha emma du svarade på en 8 år gammal tråd, jag tror nog att den datorn inte används längre :D

  • Äldre 7 Mar 10:50
    #16

    Ja, det är verkligen roligt) men tack Emma för din information. Jag läste, jag undrar 

Svar på tråden Vad göra om man fått virus i datorn?