• Nyfike­nMjau
    Äldre 14 Jul 18:41
    87297 visningar
    21 svar
    21
    87297

    Hur gammal bör man vara för förlovning?

    Jag undrar hur gammal man bör vara för att förlova sig. Känner flera som har förlovat sig när dom var 16-17 och fått mycket negativ kritik men hållit ihop och varit tillsammans i 8 år nu! Vad tycker ni? Ska ålder stå i vägen för kärlek? Hur gamla var ni när ni förlovade er?

    Tack på förhand! :)

    //NyfikenMjau

  • Svar på tråden Hur gammal bör man vara för förlovning?
  • Vi2all­tid
    Äldre 14 Jul 18:44
    #1

    åldern är bara en siffra
    den talar inte om den du är

    så fråga dig själv vem du är istället. Har du levt singellivet, har du tröttnat på one-night-stands :P

    skämt åsido, är du redo att leva resten av ditt liv med din grabb? då spelar det väl ingen roll om du är 12 eller 92 :D

  • Brud28
    Äldre 14 Jul 18:46
    #2

    Man förlovar sig när de känns rätt!
    Åldern spelar ingen roll.
    De finns alltid folk som ska lägga sig i och tycka.
    Men dom ska man bara skita i

    Jag 20 år när jag förlovade mig, är nu 24 och vi gifter oss om två veckor

  • Bride in Englan­d
    Äldre 14 Jul 18:50
    #3

    Som sagt, alder ar bara en siffra...MEN ofta star den for hurpass mogen och redo man ar for att gifta sig. Jag tror PERSONLIGEN att majoriteten av folk under 20 kanske inte riktigt ar klara med sig sjalva och dessutom kanske inte har hunnit vara i ett valdigt langt forhallande. Jag tycker nog att man ska testa att bo tillsammans ett bra tag innan sa att man lar kanna varandra pa djupet och testar vattnen innan man lovar varandra att vara tillsammans for resten av livet.

    Men naturligtvis finns det undantag - och det ar bara du sjalv som kan avgora vad du tror ar bast for dig. Dock ar giftermal nagot som bor tas pa allvar, och jag hade nog gett det nagot ar till om jag var sa ung. Man far gora misstag, men det ar ju onodigt att oka chanserna for att bega ett misstag - forminska dem istallet genom att ge ert forhallande lite mer tid.

    Det ar min asikt

    Sen galler samma sak om det ar ett par over 30 som traffats och gifter sig nagra manader efterat - det tycker JAG ar pa tok for tidigt. Men som sagt ar det olika dar med - det finns sakert en minoritet som har gjort detta och klarat sig jattebra och fortfarande ar gifta efter en massa ar.

  • AJ 080726
    Äldre 14 Jul 18:52
    #4

    Jag förlovade mig när jag var 16 år, hade varit tillsammans i 4 månader. Jag gifter mig med samma kille den 26/7, varit tillsammans i 15 år. Man ska göra det som känns rätt inte lyssna på vad alla andra har att säga.

  • Helois­e
    Äldre 14 Jul 18:55
    #5

    Vi var 21 resp 23. Nej ålder ska inte stå ivägen för kärlek men jag tycker även att förlovning är något seriöst har själv vänner som förlovade sig i 16-17 års åldern och de är nu inne på sina 3-4 förlovningar, jag tycker personligen att det tar bort lite av allvaret om man förlovar sig med varenda kille/tjej( men naturligtvis gäller detta inte för de som fortfarande är ihop) För mig är en förlovning något väldigt seriöst, ett löfte. Jag tror att många unga har så bråttom med att bli "vuxna" och kanske inte tänker igenom vad en förlovning egentligen står för.Jag hade det, vi hade gott och väl kunnat vänta ett par år( även fast vi fortfarande är förlovade och ska gifta oss 9 år senare dvs nästa år).
    Jag erkänner att jag är en sådan som tycker att många par stressar lite väl mkt speciellt de som är unga. Kanske för att jag har varit med om så många par som gjort det och sedan separerat.
    Men det är ju naturligtvis upp till var och en, huvudsaken är att man har tänkt igenom det och inte gör det som en kul grej( iaf för mig).

  • Nyfike­nMjau
    Äldre 14 Jul 18:57
    #6

    Fyller snart 17 och min älskling blir nästa år 19. Älskar honom väldigt mycket och vi har funderat på förlovning men är rädd för att alla ska tycka att vi är unga och dumma även fast vi älskar varandra så! Tack för inläggen jag har fått hittills. Tack!

    //NyfikenMjau

  • Nalle Puh 40
    Äldre 14 Jul 18:57
    #7

    Bride in England skrev 2008-07-14 18:50:25 följande:


    Som sagt, alder ar bara en siffra...MEN ofta star den for hurpass mogen och redo man ar for att gifta sig. Jag tror PERSONLIGEN att majoriteten av folk under 20 kanske inte riktigt ar klara med sig sjalva och dessutom kanske inte har hunnit vara i ett valdigt langt forhallande. Jag tycker nog att man ska testa att bo tillsammans ett bra tag innan sa att man lar kanna varandra pa djupet och testar vattnen innan man lovar varandra att vara tillsammans for resten av livet. Men naturligtvis finns det undantag - och det ar bara du sjalv som kan avgora vad du tror ar bast for dig. Dock ar giftermal nagot som bor tas pa allvar, och jag hade nog gett det nagot ar till om jag var sa ung. Man far gora misstag, men det ar ju onodigt att oka chanserna for att bega ett misstag - forminska dem istallet genom att ge ert forhallande lite mer tid.Det ar min asikt Sen galler samma sak om det ar ett par over 30 som traffats och gifter sig nagra manader efterat - det tycker JAG ar pa tok for tidigt. Men som sagt ar det olika dar med - det finns sakert en minoritet som har gjort detta och klarat sig jattebra och fortfarande ar gifta efter en massa ar.
    Håller med helt och hållet, kunde inte skrivit det bättre själv
  • tolont­a
    Äldre 14 Jul 19:23
    #8

    Det beror ju litet på hur man ser på förlovning också... När jag var typ 13-15 år var det många unga som förlovade sig, det var litet "åh, nu har vi varit ihop i tre månader och är jättekära, vi ska nog förlova oss". Så gjorde de det, och tre månader senare var det slut. En gymnasieklasskompis till mig var förlovad när vi började gymnasiet, de flyttade ihop när vi gick första året, och flyttade isär samma sommar...

    Inte för att det alltid går så, men som Bride in England skriver så behöver man ofta litet tid att mogna. Visst kan man förlova sig ändå, men samtidigt så har ju inte förlovningen så stor betydelse då. Hur kul var det för de som hade brutna förlovningar (1 eller fler) redan innan de blivit myndiga, den dagen de träffade den person de verkligen vill gifta sig med. Tappar inte förlovningen litet av sitt värde då? Jag bestämde mig då för att förlovning för mig innebär att man bestämt sig för att gifta sig, och det ska helst ske inom överskådlig framtid...

    Jag och min blivande man har varit tillsammans sedan vi var 17 år, förlovade oss när vi var 26 år och gifter oss nu när vi är 27. Det var rätt för oss, eftersom vi pluggade och bodde isär till och från.

    Men kontentan av det hela, vill ni förlova er, om det känns rätt, så gör det. Låt er absolut inte hindras av vad andra tycker!

  • aikido­aasa
    Äldre 14 Jul 21:47
    #9

    Tolonta, det låter som den skolan jag gick i... "alla" tävlade i vem som kunde få flest förlovningsringar. (Japp, de fixade ringen snabbt och gjorde sen slut med killen utan att lämna tillbaka ringen...) @_@ Jag blev så anti till detta, plus att hur många som helst i min närhet förlovade sig men kom aldrig längre än så. (utav de paren som fortfarande håller ihop är det ett som lyckats gifta sig, annars ligger de på ca 10-20 år efter frieriet) Detta var en av orsakerna varför det blev ännu viktigare för mig att det ska gå rätt till. Frieri från den man älskar och i samband med det redan börja planera för vigseln. Detta vet min pojkvän om och det kan vara det som gör att jag får vänta i tid och evighet på att han ska kläcka ur sig frågan...(har varit tillsammans i 8 år, men de senaste tre har jag börjat bli tokig på att den frågan jag mest av allt vill höra inte dyker upp.) men hellre det än man går in halvhjärtat för att göra sin flickvän glad.
    Det tycker jag också att du ska tänka på NyfikenMjau... är han verkligen den rätta? Ni jäktar inte in det här? Hur väl känner ni varandra?...
    Själv tycker jag att det är lite för ungt. Med tanke på att man inte får gifta sig innan man är 18 år (utan special tillstånd) så borde man inte heller förlova sig. (Det är ingen övningskörning det här... lol) Men det är bara min åsikt.

  • Sommar­grönt
    Äldre 14 Jul 21:58
    #10

    Förlova sig ska man väl göra när man känner för det, inte när andra inte längre tycker att man är ung och dum. Jag och min förra pojkvän "förlovade" oss när vi var 17...ingen tog oss på allvar och visst blev man lite ledsen. Det tog slut sen och nu kan jag förstå reaktionerna vi fick. Man får vara beredd på att ingen tar en sådan förlovning lika allvarligt som någon som förlovar sig när den är 25. För mig är en förlovning i så ung ålder inte "vi ska gifta oss och dela resten av livet med varandra" utan mer "om vi fortsätter vara tillsammans och allt känns som nu i framtiden så ska vi gifta oss och dela resten av livet tillsammans". Det är nog så man får inse att en förlovning vid 17 års ålder uppfattas.

    Men varför bry sig om vad andra tycker? Det är ju er det handlar om!


    NyfikenMjau skrev 2008-07-14 18:57:40 följande:
    Fyller snart 17 och min älskling blir nästa år 19. Älskar honom väldigt mycket och vi har funderat på förlovning men är rädd för att alla ska tycka att vi är unga och dumma även fast vi älskar varandra så! Tack för inläggen jag har fått hittills. Tack!//NyfikenMjau
Svar på tråden Hur gammal bör man vara för förlovning?