• Tootic­ki
    Äldre 17 Jun 06:32
    19882 visningar
    16 svar
    16
    19882

    Någon som vet vad det kostar att tillverka en ring?

    Priset på guld ligger ungefär på 250 kr grammet just nu. Utöver det tillkommer kostnad för att göra ringen, här i Göteborg tar guldsmederna 1500 kr för att tillverka en ringskena. Sen finns det billigare och dyrare. Vill du ha diamanter i också så betalar du för diamanterna och sedan för infattningen. Diamanter kan du hitta billigt på www.diamantia.com, de jobbar inte med konfliktdiamanter.

  • Tootic­ki
    Äldre 17 Jun 07:47
    #6

    Sen ska man ta i beaktande att billiga ringar från Guldfynd oftast inte håller särskilt god kvalité och ofta inte innehåller så mycket guld.

  • Tootic­ki
    Äldre 18 Jun 06:29
    #9

    Princess Nightingale skrev 2008-06-17 20:56:09 följande:


    Fast 18K guld ar ALLTID 75% rent guld. Det anda som skiljer ar resterande 25%. Olika tillverkare anvander olika metaller.
    Nu menade jag att Guldfynds ringar ofta är tunna och lätta, att själva konstruktionen inte är så hållbar eller rejäl.
  • Tootic­ki
    Äldre 18 Jun 07:45
    #11
    Yllo skrev 2008-06-18 07:40:02 följande:
    Tooticki: Du har rätt i att Guldfynds ringar ofta är tunna och lätta.. har märkt att dom ibland även är ihåliga vilket gör att dom lätt får bucklor
    Jaa, sen beror det ju på vad man gillar. Min förlovningsring väger 16 g och min vigselring väger 10 gram, jag gillar att de har tyng och känns rejäla. Vissa har ju väldigt små och nätta händer och fingrar och då kan det passa med en nättare ring.
Svar på tråden Någon som vet vad det kostar att tillverka en ring?