• Snowsee

    Funderingar kring byte av preventivmedel.

    Jag har ätit P-piller sen jag var ca 18, alltså i snart 5 år. Nu är kartorna snart slut och jag tvekar inför att hämta ut nya. Vill inte äta mer hormoner. Har pratat med sambon om detta, att ev sluta med P-piller och han tycker att jag ska göra det jag tycker känns bäst.

    Jag vill inte byta P-pillerna till P-stav, P-plåster eller spiral. Sambon tycker att vi kan köra med annat skydd och menar då typ "säkra perioder", avbrutet samlag och ev kondom. De två första tycker inte jag känns tillräckligt tillförlitliga. Skulle jag bli gravid så gör jag inte abort och det vet han. Vi har pratat en del om att skaffa barn, fick han bestämma så skulle det bli nu men jag vill helst plugga klart och ha ett fast jobb först. Har ju 1,5 år kvar på Uni så kanske om 2-3 år. Visst vill jag väldigt gärna ha barn nu också så jag skulle inte bli ledsen om jag blev gravid men vill samtidigt inte ha en bebis här hemma när jag pluggar. Vill kunna vara mamma fullt ut, inte en pluggande mamma.

    Hur tycker ni att jag ska göra? Kan verkligen inte bestämma mig.

  • Svar på tråden Funderingar kring byte av preventivmedel.
  • rosesarered

    Angående p-pillren så kan jag bara säga att om du verkligen känner för att sluta tycker jag att du ska göra det. Jag tog mitt sista piller sommaren för tre år sedan och har inte ångrat mig!
    Har blivit en mycket mera harmonisk människa utan hormoner.

    Kan bara tala för mig själv, det verkar vara så olika för olika människor vad som funkar bäst.
    Vi använder kondom och det funkar väl okej, kan väl erkänna att det ibland blir lite fusk med det..

  • Lady o Lufsen

    Jag kan avslöja att "säkra perioder" inte är något att fnysa åt! Det har vi praktiserat i snart 15 år...bättre alternativ än att avbryta, tycker vi...nu njuter vi ju "tillsammans" på ett annat sätt än när man tvingas avbryta...