• Snowsee

    Funderingar kring byte av preventivmedel.

    Jag har ätit P-piller sen jag var ca 18, alltså i snart 5 år. Nu är kartorna snart slut och jag tvekar inför att hämta ut nya. Vill inte äta mer hormoner. Har pratat med sambon om detta, att ev sluta med P-piller och han tycker att jag ska göra det jag tycker känns bäst.

    Jag vill inte byta P-pillerna till P-stav, P-plåster eller spiral. Sambon tycker att vi kan köra med annat skydd och menar då typ "säkra perioder", avbrutet samlag och ev kondom. De två första tycker inte jag känns tillräckligt tillförlitliga. Skulle jag bli gravid så gör jag inte abort och det vet han. Vi har pratat en del om att skaffa barn, fick han bestämma så skulle det bli nu men jag vill helst plugga klart och ha ett fast jobb först. Har ju 1,5 år kvar på Uni så kanske om 2-3 år. Visst vill jag väldigt gärna ha barn nu också så jag skulle inte bli ledsen om jag blev gravid men vill samtidigt inte ha en bebis här hemma när jag pluggar. Vill kunna vara mamma fullt ut, inte en pluggande mamma.

    Hur tycker ni att jag ska göra? Kan verkligen inte bestämma mig.

  • Svar på tråden Funderingar kring byte av preventivmedel.
  • rosesarered

    Angående p-pillren så kan jag bara säga att om du verkligen känner för att sluta tycker jag att du ska göra det. Jag tog mitt sista piller sommaren för tre år sedan och har inte ångrat mig!
    Har blivit en mycket mera harmonisk människa utan hormoner.

    Kan bara tala för mig själv, det verkar vara så olika för olika människor vad som funkar bäst.
    Vi använder kondom och det funkar väl okej, kan väl erkänna att det ibland blir lite fusk med det..

  • Lady o Lufsen

    Jag kan avslöja att "säkra perioder" inte är något att fnysa åt! Det har vi praktiserat i snart 15 år...bättre alternativ än att avbryta, tycker vi...nu njuter vi ju "tillsammans" på ett annat sätt än när man tvingas avbryta...
    Men det kanske krävs att man har klockmens...det vill säga rutinmässigt, regelbunden mens.


    Snowsee skrev 2008-05-23 15:41:52 följande:
    Jag har ätit P-piller sen jag var ca 18, alltså i snart 5 år. Nu är kartorna snart slut och jag tvekar inför att hämta ut nya. Vill inte äta mer hormoner. Har pratat med sambon om detta, att ev sluta med P-piller och han tycker att jag ska göra det jag tycker känns bäst.Jag vill inte byta P-pillerna till P-stav, P-plåster eller spiral. Sambon tycker att vi kan köra med annat skydd och menar då typ "säkra perioder", avbrutet samlag och ev kondom. De två första tycker inte jag känns tillräckligt tillförlitliga. Skulle jag bli gravid så gör jag inte abort och det vet han. Vi har pratat en del om att skaffa barn, fick han bestämma så skulle det bli nu men jag vill helst plugga klart och ha ett fast jobb först. Har ju 1,5 år kvar på Uni så kanske om 2-3 år. Visst vill jag väldigt gärna ha barn nu också så jag skulle inte bli ledsen om jag blev gravid men vill samtidigt inte ha en bebis här hemma när jag pluggar. Vill kunna vara mamma fullt ut, inte en pluggande mamma.Hur tycker ni att jag ska göra? Kan verkligen inte bestämma mig.
  • Aurelia

    Varför inte kopparspiral? Säkert, inga hormoner och sen kan du plocka ut den när du känner dig redo för barn!

  • friida

    Vill tipsa om p-ring. Innehåller iof hormoner, men du får en jämnare dos och slipper komma ihåg pillret varje dag. Efter tre veckor tar du själv ut ringen, är utan en vecka och sätter sedan in en ny. Hur bra som helst! Finns sms-funktion från företaget som producerar ringarna som kan påminna dig när det är dags att ta ut/in ringen.

  • Emmmmm

    jag slöt med p-piller i mars förra året. kör säkra perioder. jag studerar också o har två år kvar. men skulle det vara så att jag blir gravid ändå så gör det absolut inget, men man måste nog vara beredd på det om man vill köra säkra perioder för det är ju inte så jätte säkert :) alla blodproppar man hör om gör att man väljer bort p-piller. spiral verkar läskigt tycker jag :) sen rekommenderar de ju att man inte sätter in en om man inte fött barn (av ngn konstig anledning). sen vet jag fler som blivit gravida ändå för att spiralen inte har funkat, hamnat på sniskan osv.

  • Vi2alltid

    Vill oxå rekommendera p-ring. Jag hade problem med lite illamående med mina p-piller och det blev bättre med ringen! Jämnare dos, plus att det är mycket mindre doser än i p-piller! Tabletter du sväljer måste passera många organ på vägen vilket inte är lika bra! P-ringen går direkt in "i blodet"

  • Snowsee
    Emmmmm skrev 2008-05-25 09:03:02 följande:
    jag slöt med p-piller i mars förra året. kör säkra perioder. jag studerar också o har två år kvar. men skulle det vara så att jag blir gravid ändå så gör det absolut inget, men man måste nog vara beredd på det om man vill köra säkra perioder för det är ju inte så jätte säkert :) alla blodproppar man hör om gör att man väljer bort p-piller. spiral verkar läskigt tycker jag :) sen rekommenderar de ju att man inte sätter in en om man inte fött barn (av ngn konstig anledning). sen vet jag fler som blivit gravida ändå för att spiralen inte har funkat, hamnat på sniskan osv.
    Jag håller med dig, tycker också det verkar läskigt med spiral. Har dessutom läst och hört att kopparspiralen oftast ger fler och rikligare menstrationer, vilket jag verkligen inte vill ha...
  • Tigrinum

    Jag instämmer med friida och vi2alltid - pring är riktigt bra. Själv har jag provat mig igenom ett tiotal olika p-piller och mini-piller utan att något riktigt funkat. Har haft problem med humörsvängningar, tappad lust, viktökningar...
    Använder p-ring sedan två år och är hur nöjd som helst. Rekommenderas varmt.

  • ia7

    Kan bara säga att min säkra period heter Neo och fyller 4 i oktober men gissa om vi älskar vår "säkra period" ( Han har också en mer planerad lillebror nu mer )

  • anne på grönkulla

    Jag skulle inte våga mig på säkra perioder (eller p-dator som ju bara är en mer avancerad metod för att räkna ut dem) om jag inte dels vore rätt regelbunden och dels var beredd på konsekvenserna av att chansa lite.

  • Tooticki

    Jag slutade med mina minipiller i höstas för jag kände att jag fått minskad sexlust och känsliga slemhinnor. När jag slutade blev jag ett monster, det var som om att alla hormoner pillren hållit i schack i x antal år kom sköljande över mig på en gång. Ena dagen var jag helt nere, andra dagen glad, tredje dagen hade jag värsta ägglossningen etc. Jag gick till gynekologen efter 5 månader och fick ett p-piller som gör att min sexlust är oförändrad och slemhinnorna som dem ska. Det är inte alltid man mår bättre av att sluta med hormoner, även om jag innerst inne önskar att jag slapp så tycker jag att det är värt det.

  • juma

    Tänkte föreslå p-ring och jag ser att det är fler som gjort det.
    Har själv annvänt det sen i höstas och är jätte nöjd.

  • tattar-Emma

    Du får nog inte fler menstruationer med kopparspiral, lite kraftigare kan det bli. Jag bytte en tampongstorlek bara.

    (nu har jag menskopp så då blir det ju annorlunda, men inte särskilt jobbigt ändå =))

  • Zozo

    jag har kopparspiral och det funkar fantastiskt bra.

    Man tvekar ibland att sätta in det pa tjejer som inte fött barnför att det kan göra ont. Det är hemskt personlig- pa mig gjorde det inte alls speciellt ont och tog typ tva sekunder. Pa andra gör det sa ont att de inte kan sätta in den.
    Mer mens vet jag inte om det blir just, men den minskar ju inte mensen som hormoner kan göra. Jag tycker väl att jag fick tillbaka mensen som jag hade den innan jag började med djâvulskapet p-piller.

    100% säkra är inga preventivmedel. Folk blir ibland gravida trots p-piller, trots spiral eller kondom etc.. Säkra perioder ger jag inte nagot för och heller inte avbrutet samlag.

    Själv har jag bestämt att det inte blir fler hormoner - de ställde till det sa fasligt för mig.

Svar på tråden Funderingar kring byte av preventivmedel.