• Timba
    Äldre 13 May 20:34
    8927 visningar
    30 svar
    30
    8927

    Linneklänning på bröllopet?*någon som går i samma tankar?

    Jag kan inte riktigt förlika mig med de traditionella bröllopsklänningarna och funderar alltmer på en klänning i linne. Någon här som går i samma tankar?

    Har ni sytt själva? Mönster? Eller finns det någon som hittat en klänning i vanlig klädesbutik?

    Berätta gärna!

  • Svar på tråden Linneklänning på bröllopet?*någon som går i samma tankar?
  • Timba
    Äldre 16 May 13:52
    #1

    Ingen som funderar på "alternativ" bröllopsklänning?

  • Timba
    Äldre 16 May 21:07
    #4

    Tack för era svar!

    Jeslin; vilka fina sandaler! Var har du köpt dem, också Haléns? De var verkligen min smak!

    Gustafmatilda; JA du får GÄRNA lägga upp en bild på tyget, eller kanske hela klänningen ! Jag fick jättemycket inspiration i ditt galleri! Fotlänken (snygg), placeringskortshållarna (skitsmart), inbjudningskorten (rena, enkla, personliga) och så klänningen längst ner till vänster, mummmmmma! Var har du hittat bilden? Verkar bli ett bröllop i min stil....

  • Timba
    Äldre 16 May 21:26
    #7
    LloveC skrev 2008-05-16 21:15:10 följande:
    Här finns otroligt fina klänningar i linne, dock är sidan på finska men man kan ju få inspiration iaf www.morsiusgalleria.com/html/pellavat5.html
    JAG ÄR KÄR! Varför kan jag inte finska? Skulle vilja höra med dem vad klänningarna kostar och om de kan skicka till Sverige! Vilka underbara klänningar! Kan du finska LloveC? Kan du isåfall kluta ut vilken mailadress de har? Det står E-mail: Ei käytössä tällä hetkellä ?
  • Timba
    Äldre 16 May 21:59
    #10
    LloveC skrev 2008-05-16 21:37:24 följande:
    Ja visst är dom underbara, tyvärr kan jag inte ett ord finska Men skriv en tråd med finsktalande sökes så får du nog napp, jag har sett flera finska brudar på denna sida
    SMART! Det gör jag!! Ska leta var jag kan lägga tråden "Finskor efterlyses"
  • Timba
    Äldre 16 May 22:39
    #12

    Gustafmatilda; Har du (eller ngn annan) erfarenhet av Väsenhantverk? Har kontaktat dem men ej fått svar ännu. Gillade deras klänningar skarpt. Och på din sida fick jag ju tips på viking.se också! Börjar kännas riktigt fint att gifta sig ! Vi har väntat för jag har inte velat ha glansig "tårtklänning" och dignande bukett. Känns hoppfullt när det finns så många "enkla" alternativ.

    Men enkelt är ju inte alltid enkelt som du skriver! 120 handskrivna kort lät ju ganska jobbigt!!! Beställde ni sigillen eller? Jättefin var den, verkligen!

  • Timba
    Äldre 16 May 23:59
    #14

    Vi ska inte gifta oss förrän nästa år så vi har inte bråttom. Ska vänta och se om Väsen svarar, vore bra eftersom jag gillar deras kläder och de håller till geografiskt ganska nära om man vill prova medan de syr etc. Ett problem är att jag är gravid och behöver prova nu, innan jag blir stor som ett hus Men det känns inte så seriöst eller lovande att de inte svarar...

    Hur mycket tar en sömmerska för att sy upp en klänning? Känner du din eller hittade du på nätet?

  • Timba
    Äldre 18 May 20:30
    #24
    Ayeree skrev 2008-05-17 20:54:32 följande:
    Om du är intresserad av en klänning i medeltida stil så har jag "mönster", dvs vilka bitar man ska ha med. Jag funderar oxå på linne. Vi har inte riktigt bestämt typ av bröllop än men på 3 av 4 alternativ tänkte jag ha en medeltida(/medeltidsinspirerad) underklänning i linne och en överklänning i kläde. Det 4e alternativet är utomlands så i så fall blir det en halterneck-klänning.
    Jag har inte riktigt bestämt genre på klänningen. Tänkte först bara på en enkel linneklänning men ju mer jag kikar desto mer blir jag inriktad på medeltidsinspirerad klädsel. Och tyvär är jag kass på att sy, dvs jag har aldrig sytt kläder! Så det får nog bli en färdigsydd klänning eller om jag hittar en billig sömmerska som kan hjälpa mig.
  • Timba
    Äldre 18 May 21:59
    #26
    FruStolpe skrev 2008-05-18 20:40:46 följande:
    Hejssan!Behöver ni/du finska hjälp ännu så kan jag säkert hjälpa! bOr i finland och pratar svenska och finska... Tänkte också beställa klänning från sidan ni länkade till, när jag gifte mig för 2år sedan...men det blen en vanlig klänning sen iaf. Vackra är ju linneklänningarna!
    TACK, vad snäll du är! Jag kikar runt lite i Sverige först men kontaktar dig via pm om jag behöver översättning! Är lite nyfiken på vad klänningarna kostar så att jag vet om jag överhuvudtaget har råd... Men de var helt underbara!!

    Tack ännu en gång, verkligen hjälpsamt av dig!!
  • Timba
    Äldre 20 May 19:19
    #29
    Ayeree skrev 2008-05-20 13:04:43 följande:
    Om sömmerskan inte är så duktig på medeltida kläder så kan du ju alltid peta på mig så får du veta ungefär vad som gjordes/inte gjordes under medeltiden.
    Tack vad snäll du är!! Det är alltid bra med inputs! Det är ju så.... mycket att tänka på!
Svar på tråden Linneklänning på bröllopet?*någon som går i samma tankar?