• Blivande fru 2009

    Alopeci någon?

    Haft alpoeci areata (fläckvis håravfall) nu i snart två år och det verkar faktiskt som att det är på väg tillbaka, har endast två "5-kronor" kvar, till skillad från ett tiotal varav två 15 centimeters om värst... Har ej haft peruk utan täckt med diverse extensions. Nu är jag livrädd att det inte ska hinna bli bra till planerat bröllop nästa år, har ju inte kännt mig fin på 2 år, och kan def inte gör ngt avvancerat med håret om det inte bir bättre utan det måste ju ligga exakt som det ska för att det "inte ska synas"... Tja, var kanske ingen direkt fråga utan bara en efterlysning av lika erfarenheter?

  • Svar på tråden Alopeci någon?
  • Syster Vilma

    Hej! Jag har också alopecia, sedan 13 år faktiskt. Fick det i tonåren, naturligtvis jättejobbigt. Som värst var det de första åren, och jag använde liksom du extentions. Men tack och lov har det hållit sig i schack sedan dess. Tappar också små "femkronor", främst i nacken. Jag gifte mig i somras och var också orolig för hur det skulle vara till bröllopet. Jag hade massa löshår och var jätefin i håret. Som tur var hade jag inga större fläckar då.
    Jag förstår verkligen att du känner dig orolig. Men försök att tänka såhär att det ska mycket till om en duktig frissa inte kan hjälpa dig att dölja fläckarna för en dag. Du kan ju ha i löshår och om det finns fläckar som lyser igenom kanske du på något sätt kan färga den delen av skalpen så att det inte syns (annat än på väldigt nära håll). I allra värsta fall finns det ju peruker också. Det finns jätteduktiga perukmakare och en välgjord peruk kan se fullkomligt naturlig ut.
    Alopecia är ju en så oförutsägbar sjukdom, man vet aldrig hur det kommer att utveckla sig. I mitt fall har det ju gått väldigt bra. Men jag har faktiskt vant mig vid tanken att det kan gå illa, att jag en dag tappar allt. När jag var yngre skrämde tanken verkligen, men idag känns det ok.
    Jag hoppas att din alopecia går och gömmer sig och aldrig kommer tillbaka och att du får vara världens vackraste brud med superfint hårsvall!

  • Blivande fru 2009

    Tack för ditt fina svar! Du har rätt, klart en frissa kan fixa till ngt en dag som den! Om jag så ska sitta i 10 timmar :)

Svar på tråden Alopeci någon?