• Troll-­P
    Äldre 28 Oct 23:25
    21386 visningar
    34 svar
    34
    21386

    Vilket typsnitt har ni i inbjudan?

    Vilket typsnitt använder ni i inbjudan? Det är en djungel där ute och därför undrar jag vad NI har valt för typsnitt? Varför fastnade ni för just det?

  • Svar på tråden Vilket typsnitt har ni i inbjudan?
  • lillan­31
    Äldre 28 Oct 23:55
    #1

    Ett europeisk arabiskt typsnitt....alltså vanliga bokstäver med arabisk touch...passar oss perfekt

  • Troll-­P
    Äldre 29 Oct 07:08
    #2

    Lillan31
    Har ni även arabisk touch på något mer? *nyfiken*

  • lillan­31
    Äldre 29 Oct 07:11
    #3

    nä...det är inte så mycket mer än så....Ja, förutom att livebandet sjunger på bland annat arabiska.

  • Kirsto
    Äldre 29 Oct 07:17
    #4

    Vi valde Wendy medium till rubriker (en söt, ganska avslappnad retrostil) och Garamond till brödtext (lättläst ooch tydlig, men ovanligare än Times). Vi valde också att ha två färger på texten, Wendy medium i grönt och Garamond i svart.

  • PennyJ­enny
    Äldre 29 Oct 08:57
    #5

    Monotype Corsiva. Lättläst men inte så himla standard.

  • 17jan2­009
    Äldre 29 Oct 09:11
    #6

    Papyrus kommer vi att ha. En jättefin stil tycker jag. Finns ett exempel i mitt galleri om någon vill se.

  • Akvavi­t
    Äldre 29 Oct 09:25
    #7

    I inbjudningarna och "monogrammet" har vi Michael, men på hemsidan blev den för jobbig att läsa, så där har vi Michael i överskrifterna och Papyrus i brödtexterna.

  • Kallt kaffe
    Äldre 29 Oct 10:06
    #8

    Ett tips när det gäller typsnitt är att ha ett med "fötter" när man trycker på papper, underlättar enormt mycket när man läser, speciellt om man bara har enkelt radavstånd. På hemsidor ska det inte vara "fötter", i alla fall inte utifrån läsbarheten.

    Jag tycker Copperplate Gothic Light är grymt snygg, blir bara stora bokstäver när man skriver med den.

  • 200712­31
    Äldre 29 Oct 10:15
    #9

    Vi använde oss utav tagettes....

  • Troll-­P
    Äldre 29 Oct 12:50
    #10

    Känner igen flera av typsnitten och blir inspirerad av andra. Det är skönt att se att det finns någon som kunnat välja!

Svar på tråden Vilket typsnitt har ni i inbjudan?