• Anonym
    Äldre 22 Mar 16:06
    374844 visningar
    21 svar
    21
    374844

    Hur lång tid efter samlaget kan man göra ett graviditetstest, om man tror man är gravid?

    Nån som vet ? Så att jag ej tar det förtidigt.

  • Svar på tråden Hur lång tid efter samlaget kan man göra ett graviditetstest, om man tror man är gravid?
  • Sara_
    Äldre 22 Mar 21:49
    #0

    Hejsan alla!

    Vad skall jag nu tro. Ni alla skriver juh olika. Hur skall jag veta när jag ska ta det? Har lite oregelbunden mens. Men det är bara nån 1-3dagar försenad. Men nu är den försenad 1vecka.. Skall jag vänt en vecka till för att vara på den säkra sidan?

  • Sara_
    Äldre 22 Mar 21:51
    #0

    Är och en som undrar som anontm gör :D

  • Jennie med ie
    Äldre 22 Mar 22:04
    #0

    De flesta tester ger säkert utslag till 99% 14 dagar efter ägglossningen. Dvs gör man ett test 14 dagar efter ägglossningen, dvs ungefär då man borde få sin mens, och det visar negativt så kan man till 99% säkerhet veta att man inte är gravid. Den där sista procenten finns dock kvar eftersom en del kvinnor utvecklar mätbar mängd av graviditetshormonet hcg saktare än andra...

    Samlag minst 3 dagar före ägglossningen kan normalt leda till graviditet, eftersom spermierna kan överleva så länge inne i kvinnan i väntan på ett ägg. Så vet du inte när du hade din ägglossning bör du vänta minst 14+3= 17 dagar efter oskyddat samlag med att testa om du vill vara hyfsat säker på resultatet. Vill du dock vara RIKTIGT säker så får du vänta ett tag till, dels för att samla TIDIGARE än 3 dagar före ägglossningen i vissa fall kan leda till graviditet och dels för att en del kvinnor som sagt får mätbar mängd hcg senare än andra.

  • Señora A
    Äldre 23 Mar 11:26
    #0

    F*n! Jag som hade maken bortrest under helgen som också är ÄL. Vi hann aldrig göra "ngt" dagen innnan han for - tänkte att det inte var ngn idé heller, pga 24 timmars gränsen. Och nu hade det ju kanske lönat sig... :( Ja ja! Känns som att det får lösa sig ändå. :)

  • Äldre 6 May 17:29
    #15

    Hej! Hade äglossning 30 april. Och hade samlag just den dagen och 1 maj. Har ont i brösten konstant. Mår illa. Äter Mer! Konstiga dragningar i magen. Tänker att de är mensvärk men aldrig fått så tidiga känningar innan. Brösten sticks mer och är hårda. Kan. Derta vara ett tecken på gravid? Beräknad mens är 14 maj.. Ska jag vänta eller ska jag göra ett grav test?

  • Äldre 6 May 23:20
    #16

    Emanuela, samma för mig ! Ska ha mens 16/5 och hoppas att den inte kommer. Mår ej illa mer än vanligt iaf. Men har dragningar /ilningar i livmodern sant långt ner Mot ljumsken. Hade ÄL 2/5 (vad jag tror) och hade sex 28,29,1,2. Började känna detta 3:e och har haft så fram å tbx. Brukar aldrig känna av mens såhär tidigt. Har dock ej ömma bröst alls som ska vara ett starkt tecken?!

  • Äldre 7 May 11:45
    #17

    VictoriaAM , vi är nästan i samma sits! Hade ägglossning 3/5 eller 4/5 vet nte exakt eftersom att jag aldrig förr känt av ägglossningen. Men för ca 2 månader sen tog jag ut min spiral och jag och min sambo försöker för fullt! Jag hoppas innerligt varje gång att mensen inte ska komma. Nu har det ju inte gått många dagar men jag hoppas och håller tummarna! Känner dock inget mer än ilningar ibland i livmodern men de kanske kan vara ägglossningen i sig som känns. Men men , du och jag ska ju ha mens nästa samtidigt så vi fåre hålla varandra uppdaterade!

  • Äldre 13 May 22:54
    #18

    @VictoriaAM & Errrrrrrrrn

    Har ni tagit pergotime? Isåfall när startade ni?


    .
  • Äldre 13 May 22:58
    #19
    Chic skrev 2014-05-13 22:54:48 följande:

    @Emanuela @VictoriaAM @Errrrrrrrrn

    Har ni tagit pergotime? Isåfall när startade ni?


  • Äldre 8 Nov 22:18
    #20

    Hej!

    Min mens är 9 dagar sen nu, tog ett test idag men det va negativt. Ska jag ta det som att jag inte är gravid eller ska jag vänta ett tag och testa igen? Har lätt för att bli gravid, och vi hade sex när jag hade ÄL.

    hur borde jag ta detta?

  • Äldre 11 Jan 17:37
    #21

    Jag undrade om när man kan ta ett graviditet test. Om det är bra att ta det på morgonen

Svar på tråden Hur lång tid efter samlaget kan man göra ett graviditetstest, om man tror man är gravid?