• Candys
    Äldre 20 Sep 21:07
    8518 visningar
    18 svar
    18
    8518

    champagne tips?

    Är ganska kräsen, inte för sött eller för surt.
    Tips på champagne med en bra balans av detta???

  • Svar på tråden champagne tips?
  • Fröken Figo
    Äldre 20 Sep 22:42
    #1

    Mum är den ultimata champagnen. Guuuud så god den är!!!!!!!!!!!! Och priset reflekterar det förstås.

  • bumse2
    Äldre 21 Sep 08:25
    #2

    Går det bra med ett mousserande? Isåfall måste jag rekomendera Chapel hill kostar bara 56kr och är såå gott. Har hört flera "experter" som jämfört den med champagne.
    Den är:Torr, har fruktig smak med inslag av äpple, päron och citrus.

  • Ms Daisy
    Äldre 21 Sep 08:51
    #3

    Det finns ingen godare champagne är Bollinger! Min absoluta favorit och så också James Bonds... Kostar runt 340 kronor och är MYCKET bättre än de "stora" som Gula Änkan osv, som egentligen inte är så goda.

  • Ms Daisy
    Äldre 21 Sep 08:52
    #4

    Och vill man vara riktigt flott kan man även välja en blanc de blanc, bor du i Stockholm går du till vinbutiken i Hötorgshallen och ber om råd.

  • Syster Blå
    Äldre 21 Sep 09:08
    #5

    Mina favoriter är Moet & Chandon och Lanson

  • Lady o Lufsen
    Äldre 21 Sep 09:20
    #6

    lanson Rosé eller Pol Roger

  • silver­a
    Äldre 21 Sep 14:11
    #7

    Nicolas Feuillatte är vår favoritchampagne... Mums!

  • Emblis­79
    Äldre 21 Sep 14:13
    #8

    Själv gillar jag Lansons rose champanje!
    Den skall vi ha.
    Kostar runt 400 kr har jag för mig...

  • oss två
    Äldre 21 Sep 14:16
    #9

    Har hört att martini rosso..eller vad den nu heter...blandat med typ sockerdricka ska kunna lura vem som helst att tro det är champange, om man vill ha det billigt. Har dock aldrig provat själv.

  • Äldre 21 Sep 14:36
    #10

    Marini rosso och sockerdricka är mycket, mycket sötare än champagne. Blir mer som en drink, men gott är det nog ändå.

    Min champagnefavorit är Bollinger, men jag har i och för sig inte provat alla sorter. Håller med bumse 2 om att Chapel Hill är ett mycket bra alternativ till champagne. Det är också Rotari, som kostar stax under 100 kr.

  • Petula­08
    Äldre 21 Sep 14:53
    #11

    Jag var på ett bröllop för ett tag sedan där de serverade champage som hade en rosa "tygbag" kring flaskan. Den var riktigt god. Kommer dock inte ihåg vad den hette....men det vet säkert någon annan här inne...eller?

  • Syster Blå
    Äldre 24 Sep 10:05
    #12

    Petula08: Lanson Rose har en rosa tygpåse om flaskan. Den är såå god!

  • Syster Blå
    Äldre 24 Sep 10:05
    #13

    Inte påsen då....utan skumpan! *ler*

  • Oktobe­rfest
    Äldre 24 Sep 10:18
    #14

    Vi tänker nog ha Freixenet Carta Nevada. nr 7743 på systemet.
    Det är förstås inte riktig champange men halvtorr och supergod!

  • Oktobe­rfest
    Äldre 24 Sep 10:25
    #15

    Men vill du ha riktig champange så gillar jag:
    Piper-Heidsieck Rosé Sauvage. nr 81914 på systemet.
    Supergod och snyggt rosa i färgen.

  • Linda och Hannes
    Äldre 26 Sep 19:45
    #16

    LOUIS ROEDERER.... Vet inte hur det stavas men den e bäst!!! Om jag stavat fel så vet de på systemet helt säkert vilken det är. Samma tillverkare som gör den där kändisskumpan Cristal... eller vad den heter.

    Ett glas skumpa (Louis Roederer givetvis så) med en jordgubbe i.... MUMS!

  • guldlo­ckm
    Äldre 26 Sep 19:51
    #17

    Bollinger Special Cuvée Brut (nr 7418)

    Land Frankrike

    Distrikt Champagne

    Alkoholhalt 12,0 %

    Färg Gul färg.

    Doft Utvecklad doft med rostad ton, inslag av gula plommon, kex, nougat och citrus.

    Smak Torrt, utvecklat, friskt, smakrikt vin med inslag av moget äpple, rostat bröd, grapefrukt och nougat.

    Användning Serveras vid 8-10°C som aperitif eller till rätter av fisk, skaldjur, ljust kött eller fågel, exempelvis parmaskinkafylld kycklingfilé med cidersås.

  • Sha1im­ar
    Äldre 1 Oct 20:42
    #18

    Jag slår ett slag för Piper-Heidsieck... om man inte ska upp över 500 kr flaskan, men Piper är ett bra "budget"alternativ!

Svar på tråden champagne tips?