• chiqit­ita
    Äldre 27 Aug 15:08
    21268 visningar
    5 svar
    5
    21268

    Finns det bot mot kroniskt förstorat hjärta?

    Jag är bara lite nyfiken då vi fick nyligen reda på att en släkting avled i en antagligen en hjärtattack i sömnen. Men sen kom det även fram att hon hade kroniskt förstorat hjärta. Nu undrar jag om det här är något man hade kunnat förebygga eller bota? Någon som kanske har någon information om detta?

  • Svar på tråden Finns det bot mot kroniskt förstorat hjärta?
  • Lena+M­attias­=sant
    Äldre 27 Aug 15:15
    #0

    kroniskt betyder obotligt men det hade mycket väl kunnat förebyggas eller iaf lindrat symptomen

  • Lena+M­attias­=sant
    Äldre 27 Aug 15:17
    #0
  • chiqit­ita
    Äldre 27 Aug 16:52
    #0

    Tack för infon! Usch det är så tragiskt att få reda på sånt här efteråt när det är för sent. Att en lite över 80 årig människa ska komma in till doktorn och kräva att få ta ett EKG test existerar ju inte. Den generationen tackar bara för hjälpen och vill inte vara en börda. Hon gick på blodtrycksmedicin och det var allt. Nu efter får man veta att hon led av kroniskt förstorat hjärta och jag kan inte låta bli att undra hur man hade kunnat undvika en alltför tidig död....

  • Polarn­&Pyret
    Äldre 28 Aug 18:12
    #0

    Hej! Jag skulle vilja förtydliga lite: Förstort hjärta kan bero på många orsaker, tex högt blodtryck (vanligast), fel på hjärtklaffar, lungsjukdomar, men även tex anabola steroider. Dessutom finns det sjukdomar som ger stort hjärta där man inte vet orsaken. Det är oerhört vanligt med förstorat hjärta hos äldre.
    Länken som Lena+Mattias=sant tipsade om (hjärtsvikt) är inte riktigt samma sak. Hjärtsvikt innebär att hjärtat inte förmår pumpa runt så mycket blod i kroppen som det behöver och beror ofta på samma orsaker till förstorat hjärta. Hjärtat blir förstorat när det av någon anledning måste bli starkare. Tex vid högt blodtryck måste ju hjärtat arbeta mot ett högre tryck = hårdare arbete. Jämför med en muskel som växer av träning. Hjärtsvikt leder till ökad andfåddhet och ofta svullnad i kroppen, tex svullna underben eller vätska i lungorna.

    Om din anhörig led av hjärtsvikt finns det mediciner, men det är en mycket allvarlig diagnos med sämre prognos än cancer. Förstorat hjärta finns det som sagt många orsaker till och vissa går att göra något åt, tex klaffel. Om din anhörig stod på blodtrycksmedicin fick han/hon säkert testat trycket då och då. På äldre människor är det inte alltid så lätt att göra något åt högt blodtryck. Om blodtrycket ska ligga perfekt kan det innebära att man istället blir väldigt yr när man reser sig upp, innan kroppen vänjer sig vid det nya kroppsläget, och därmed svimmar/ramlar. Detta är väl lika farligt hos en gammal människa eftersom man kan skada sig rätt illa om man ramlar.

    Detta blev väldigt långt och sist vill jag bara säga (och det är inte för att vara elak) att om någon dör i sömnen när de är över 80 år gamla är det väl en rätt så bra död? Jag menar, något ska man ju dö av och det sättet din anhörig dog på tycker jag verkar vara mycket "bättre" än att tex dö långsamt av hjärtsvikt. Försök se det som att det inte är för tidig död när någon är så gammal...

  • Äldre 27 Sep 00:00
    #5

    Nån som vet om växande hjärta/förstorat hjärta är ärftligt?

Svar på tråden Finns det bot mot kroniskt förstorat hjärta?