• F´s blivan­de fru
    Äldre 15 Aug 09:32
    12357 visningar
    11 svar
    11
    12357

    Ledigt med lön vid bröllop?

    Är det någon som vet huruvida ledighet (med lön) vid bröllop är reglerat i något avtal eller om det är upp till varje arbetsgivare att "bjuda" på detta?
    Jag får t.ex. två dagar ledigt med lön i samband med eget bröllop. Där blivande mannen jobbar så är det ingen som tror att de har något liknande men ingen vet (tänkte kolla upp det innan han tar det med chef)...och en tredje person hävdar att det är reglerat i kollektivavtal.
    Någon insatt?

  • Svar på tråden Ledigt med lön vid bröllop?
  • mi11a
    Äldre 15 Aug 09:39
    #0

    Jag tror att det är upp till varje arbetsgivare om dom vill bjussa på sådant eller inte. På en del ställen får man ledigt en dag för flytt tex.

  • Örebro­brud
    Äldre 15 Aug 09:42
    #0

    Jag har aldrig hört att man få vara ledig i samband med bröllop. Däremot vid begravning och flytt. Det ser nog olika ut hos olika arbetsgivare och kollektivavtal.

  • mian73
    Äldre 15 Aug 09:42
    #0

    Det finns väl oftast reglerat i kollektivavtal eller lokala avtal inom företaget. Kolla med den som jobbar med löner inom företaget eller med de fackliga företrädarna. De måste ju ha koll på detta.
    På mitt jobb har vi reglerat i ett lokalt avtal att vi får en dag ledigt med bibehållen lön för flytt men inget för bröllop...tyvärr...

  • A:s wife
    Äldre 15 Aug 09:52
    #0

    kolla med dom som administrerar lönen på företaget eller Personalavdelningen (ofta samma). dom ska åtminstone veta var man kan ta reda på det.
    både jag och maken hade "1 dags permission i samband med egen vigsel" enligt kollektivavtal.

  • August­i-brud 2007
    Äldre 15 Aug 09:55
    #0

    Hej,

    vi får en dag ledigt vid eget bröllop.

  • F´s blivan­de fru
    Äldre 15 Aug 09:58
    #0

    Tack för era svar :) jag ringde SIF som det i det här fallet gäller och det är inte reglerat i avtal men många arbetsgivare bjussar på det så ni har rätt :). Liksaså flytt är varje arbetsplats men däremot verkar begravning vara "huvudavtalat"

    Jag kollade mitt eget företag och jag är bortskämd med ledigt både vid flytt, bröllop, begravning, jämna födelsedagar ,50 och 60 år dock så det får vänta :)

  • FruÖla­ndstok
    Äldre 15 Aug 10:03
    #0

    sånt regleras i kollektivavtal så det beror helt på vilket kollektivavtal nu har på jobbet. Vill nu vara säkra så ring till ert fack och fråga om det är det kollektivavtalet nu har.. dom ska veta sånt..

  • Polarn­&Pyret
    Äldre 15 Aug 10:39
    #0

    Oj, sådant visste jag inte ens att det kunde få förekomma, varken vid flytt, bröllop eller begravning. Det har ingen sagt ett ljud om någonsin (jobbar inom landstinget). Tänk, jag har alltid tagit ut semesterdagar för sånt (hm, ett par i alla fall). Där har dom kanske lyckats lura mig...

  • Fredag­enDen1­3
    Äldre 15 Aug 11:01
    #0

    Vi får ledig dag vid eget bröllop.
    Är bröllopet på en lördag, så får vi använda dagen på en veckodag.

  • Tittij
    Äldre 15 Aug 11:18
    #0

    Vi får ledigt vid flytt, bröllop, begravning samt stora födelsedagar :)

  • Tretto­ndagsa­fton
    Äldre 16 Aug 10:13
    #0

    Polarn & Pyret!

    Om du sagt varför du vill ha ledigt tycker jag att du har en dålig chef som inte upplyst om att du har möjligt att få ledigt för t.ex. begravning. Det bör en sådan veta! I vart fall nära släktingars begravning ska man få ledigt för. Jag tycker du ska kontakta löneavdelningen och be dem justera i efterhand.

Svar på tråden Ledigt med lön vid bröllop?