• bruden Salli
    Äldre 14 Jul 20:09
    31077 visningar
    13 svar
    13
    31077

    Så blev det när vi hyrde kläder på Stallet i Vännäs!

    Ska Ni hyra kläder se upp med Stallet i Vännäs! Innan jag hyrde min klänning frågade jag ägarinnan om kemtvätt ingår i hyrpriset. "Ja, tvätten ingår", blev svaret. När vi hämtar kläderna dagen före vigseln, så halar hon fram ett hemsnickrat kontrakt där hon i princip friskriver sig från allt som eventuellt skulle kunna hända kläderna. Oj, tänkte jag, här gäller det att vara alldelles extra vaksam och se till att man inte får några "svåra" fläckar, för annars blir det till att ersätta kläderna, d v s köpa nya. Det tycktes ju inte vara något lockande alternativ då bara hyran gick på 4 200 spänn, Så vi hade svårt att riktigt slappna av under bröllopsfesten men vi tyckte att vi klarat det riktigt bra. När vi lämnade tillbaka kläderna granskade hon noggrant kläderna och på fracken fanns några fläckar som hon försökte skrapa bort med naglarna. När hon inte fick bort dem sa hon att vi skulle försöka lämna in fracken på kemtvätt i Umeå annars var vi tvugna att ersätta den. Vi lämnade in den på kemtvätten och det visade sig vara inga problem att få bort fläckarna. När vi lämnade tillbaka fracken vägrade hon att betala för kemtvätten och menade att hon bara betalar och rengör sådant som hon kan ta hand om själv (fråga mig inte hur). Kem-man i Umeå visste inte ens att Stallet hyrde ut festkläder och blev lite förvånad då de har de andra uthyrarna som regelbundna kunder. Det som gör mig sur är att tanten på Stallet gjorde oss oroliga i onödan(det verkade som om hon VILLE att det skulle vara helt omöjligt att ta bort fläckarna), samt att säger man att tvätt ingår så ska det faktiskt göra det också. Och att gnugga med fingrarna på fläckarna och därefter fälla omdömen gäller inte som tvätt! Inte i min värld i alla fall.

  • Svar på tråden Så blev det när vi hyrde kläder på Stallet i Vännäs!
  • electr­a73
    Äldre 17 Jul 16:00
    #0

    Vi drabbades på ett liknande sätt när vi gifte oss för två år sedan!

    Jag har inte varit in på Stallet sedan det hände, och kommer aldrig att rekomendera dom till någon när det gäller hyra av kläder till bröllop.

    Vi åkte på att köpa loss min klänning, visserligen inte en allt för dyr klänning men det gav en besk eftersmak till ett i övrigt mycket lyckat bröllop!

    Vi fick oxå ett sådant där kontrakt upptryckt under våra näsor när vi hämtade klänningen, men vi tänkte inte så mycket på det finstilta just då i det stressade tillstånd man är dagen innan sin vigsel.

    Jag hade lyckats få ett litet, litet hål vid en söm i släpet. Ord och inga visor, det var bara vackert att betala.

    När jag i efterhand började prata om mina erfarenheter så fick jag flera andra liknande exepel, som gjort att jag valt att hyra på annat ställe om jag vetat det innan jag valde att hyra på stallet.
    Jag hade hittat en drömklänning på Högtidskläder som var dubbelt så dyr att hyra som den jag hyrde i Vännäs, men om jag gjort det så hade totalsumman blivit densamma! Och jag sluppit stå med en klänning jag inte ville ha i garderoben efteråt....

    Ett råd: Hyr ej på Stallet om ni vill slippa strul i efterhand!

  • Anncha­73
    Äldre 17 Jul 16:45
    #0

    Oj då, vi gifter oss den 4/8 och har hyrt kläderna till min blivande på stallet i Vännäs..

    Hon var jättetrevlig och talade om allt om kontraktet och vad som gäller...Får hoppas på att min blivande inte spiller på sig då...

    Nu blir man ju nervös...

  • Lisa1
    Äldre 17 Jul 18:19
    #0

    Och vad gäller detta med att skrapa på fläckar... Det är ju allmännt kännt att det gör fläckarna ÄNNU svårare att arbeta bort, om det nu inte är stora KLUMPAR på kläderna vill säga då ;), alt. stearin. Skulle de inte gått bort hade jag faktiskt påpekat att ägarinnan "skrapat" på fläckarna = gör att fläcken "arbetas in" mer i tyget = svårare att få bort då!

  • bruden Salli
    Äldre 18 Jul 10:58
    #0

    Skönt att höra att fler har liknande erfarenheter. Ägarinnan i affären var jättetrevlig mot oss också, ända tills kontraktet halades fram när vi hämtade kläderna. Det tråkiga var att det hela gav en besk eftersmak åt hela bröllopet. Saken är den att har man kommit överens om att tvätten ingår (givetvis kemtvätt med tanke på den sorts kläder det är frågan om) så ska det gälla, eller hur?

  • Kaffem­oster
    Äldre 18 Jul 21:15
    #0

    .. sen innebär det ju att kläderna ni hyr inte är tvättade sen förra paret hade dom på sig .. Det är ju inte bara fläckar .. utan också svett etc. ...
    Eller tvättar hon kläderna själv???

  • J_J
    Äldre 18 Jul 21:22
    #0

    Konstig rörelse alltså.

    Men man borde väl kunna säga rakt ut, INNAN man viftar med pengarna, typ
    "Jag har hört mycket rykten om er, så jag skulle gärna vilja få det skriftligt att kemtvätt ingår i hyravtalet, så slipper vi missförstånd senare"
    Ett enkelt sätt att fälla dem på, med ren och skär ärlighet ;)

  • electr­a73
    Äldre 19 Jul 18:52
    #0

    Jag tror att hon handtvättar kläderna själv.... Alltså ingen kemtvätt mellan uthyrningarna!

    Jag hade en väninna som gifte sig samma sommar som jag, och när hon skulle lämna tillbaka sin klänning så upprepades nästan detsamma som för mig.

    Men det som då var fel var att hon dansat med sin klänning i en loge (där deras fest hölls, med dansen och baren etc ), så att det fastnat lite stickor i fållen. När hon skulle lämna tillbaka klänningen sa ägarinnan på Stallet att just den klänningen som hon hyrt inte var lämpad för användning i en loge!?! Innan var hon hur trevlig och tillmötesgående som helst, men vid återlämnandet så hade hon vänt helt och hållet. Och hon hade inte en gång nämnt något om att klänningen inte tålde att användas hur som helst!! Alltså inga restriktioner som kunde ha gjort att min väninna aktat klänningen. Hon slapp lösa ut sin klänning, men det var nära att även hon tvingats ut med ett antal tusen i "onödan".

    Min elaka tanke är ju då: är detta ett sätt för henne att få iväg klänningar som hon inte kan hyra ut fler gånger? Utan att själv behöva hålla på med en egen utförsäljning? Detta är bara en egen liten fundering i all ensamhet....

  • electr­a73
    Äldre 19 Jul 18:56
    #0

    Vill tillägga att vi hyrde min mans och sons kläder på Högtidskläder, och när jag var och lämnade tillbaka kläderna där så tittade hon inte ens på kläderna innan jag gick! Hon hängde upp bägge garderoberna på en stång, och vi tackade för oss och gick! Det är service det.

  • Natta1­980
    Äldre 27 Jul 21:20
    #0

    Har hört att hon tvättar kläderna hemma i badkaret!!
    Japp det är sant!
    Sen så är hon så otroligt otrevlig mot kunderna ska alltid pika hur tjock och fet man är.!
    Man är ju inte så precis sugen på att hyra kläder där precis.!

  • Anton
    Äldre 1 Aug 23:53
    #0

    Då vet man iaf vart man INTE ska gå om man ska gifta sig i framtiden :) Dålig stil alltså. Borde hon inte ha råd med att lämna in kläderna på kemtvätt själv då om de finns någon liten fläck? går de inte bort så kanske hon kan ha den på utförsäljning till ett billigare pris.

  • Hoppfu­ll Romant­iker
    Äldre 2 Aug 00:05
    #0

    Låter helskumt, dom flesta uthyrare tvättar själva (dvs undviker sidenklänningar) men att tvinga dom som hyrt att kema själva låter välda konstigt.

    Hyr nån annanstans eller köp via nätet är mitt tips

  • Anncha­73
    Äldre 19 Aug 11:54
    #0

    Vi hyrde min mans kläder på stallet i vännäs, å när vi lämnade tillbaka kläderna så kollade hon förvisso på kläderna, men inget gnäll över något tack å lov..Men min man hade tappat bort en manchettknapp (stavas det så??) iaf den fick vi betala typ 40:- för, så det va ju inte "rån" direkt..:)

  • Äldre 18 Aug 07:56
    #13

    Vi kan hyra bröllopsklänning i Vännäs ?

Svar på tråden Så blev det när vi hyrde kläder på Stallet i Vännäs!