• Gucci
    Äldre 16 May 09:32
    82879 visningar
    75 svar
    75
    82879

    Pengar i bröllopsgåva - hur mycket ska man ge?

    Vi är bjudna på bröllop och brudparet önskar sig i första hand ett bidrag till sin bröllopsresa. Men hur mycket är brukligt att ge? De var på vårt bröllop och jag skulle tippa på att deras present till oss kostade max 300.-. Om man nu ska ta någon hänsyn till det. De är inte jätte nära vänner men vi träffar dem några gånger om året.
    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Pengar i bröllopsgåva - hur mycket ska man ge?
  • Northe­rnLigh­t
    Äldre 2 Jun 21:39
    #0

    Åh, herregud!!!

    Hoppas inte mina gäster tänker som 'bröllopsängeln' skrev, att 350:- är snålt och om de inte har råd att ge mer kan de tacka nej till att komma. Vill man så desperat ha pengar sätter man en kuvertavgift, men annars är det viktigare att gästerna kommer än att de har något med sig. Jag skulle bli lika glad för en hundring som för tusenlappar då det absolut inte är för gåvorna jag bjuder in vänner och familj att dela bröllopsdagen med oss.

  • Annele­igh
    Äldre 2 Jun 22:27
    #0

    NorthernLight

    Jag håller med dig fullkomligt.
    Jag har vänner som 1000:- är en hel förmögenhet för. Jag tycker att summan är helt oviktig det är ju tanken bakom som räknas. Så om man får 1000:- eller 100:- spelar ingen som helst roll. Om man sen har lagt ut 1000:-/pers själv för mat och allt annat det är ju något man själv valt när man planerade sitt bröllop.
    man kan ju inte utgå från att man ska få pengar för samma summa som maten osv gick på.

  • Septem­ber mys
    Äldre 2 Jun 23:00
    #0

    nära vän eller familj ca 1000 andra max 500, för mig och sambon ihop

  • Second­handba­rn
    Äldre 2 Jun 23:03
    #0

    Vi kommer också önska oss pengar för bröllopsresa. Jag tycker 100-300 kr är helt okej att ge. Det är ju bidrag - inte insamling.

  • chriss­a
    Äldre 2 Jun 23:16
    #0

    När jag läser detta så börjar jag att fundera på varför man gifter sig egentligen.....för att få presener?? Har man inte pengar att gifta sig och bjuda så många man vill kan man inte göra det. Herregud, tycka att man ska lägga ut 500-1000kr i present till brudparet??? Då blir man ju bara ledsen av att man har blivit bjuden!

  • 7/7-07
    Äldre 2 Jun 23:20
    #0

    halloj.
    kom ihåg att det kostar för gästerna att vara med på bröllopet.
    kläder, logi för en del, resa. + present.

    Alla kan ge det de har råd med. så 100kr i bidrag är väl lika välkommet som 300 kr osv...

    Det är ju kul att de är med på vår stora dag.!

  • Skotok­ig
    Äldre 2 Jun 23:43
    #0

    Ja, summan är ju beroende på. Om jag är nära vän och har råd ger jag kanske mer, men om man inte har råd att ge nåt alls så gör man inte det! Vi vill ju bara att folk ska komma på våran dag och fira, inte se till att vi försörjs...Jag vill vara med dom jag trivs med denna dag. Inte ta inträde...

  • Wicks
    Äldre 4 Jun 12:33
    #0

    jag bjuder fok ag vill ha dit. vill de ge oss något så kan de hyra medeltidskläder till sig själv, det vore en trevligare present. pengar.. nåväl jag har svårt för sådant och skulle försöka vasra glad för 100 kr, lika dant med 1000. jag gilar inte att få pengar och skulle känna att det var fel på så sätt att jag skulle känna mig som om jag vore en kyrka dvs att folk donnerar pengar. en handgjord dock däremot... :)

  • miros
    Äldre 4 Jun 12:59
    #0

    Det här med pengar kan vara ett känsligt ämne. För någon år sen var jag och min sambo på hans kusins bröllop. Brudparet i stort sätt hade allt hemma, och när gästerna frågade vad de ville ha i present, så gav de lite diffusa svar. Det hela slutade med att brudparet fick dubbla uppsättningar av bestick, porslin, kaffeapparater, osv.

    Vi själva har gett dem presentkort från Cervera på 700:-. På den tiden var det bara jag som jobbade och hade lite kärvig ekonomi, och vi hade råd med 700 kr. Jag vet att en del av andra släktingar gav 100 euro, MEN de fick också tomma kuver

    Så...allt kan hända

  • Limegr­ön
    Äldre 4 Jun 13:07
    #0

    Vi har bott ihop i 8 år och har därför det mesta redan. Jag skulle bli skitförbannad om jag fick en servis som jag inte önskat mig...

    Vi har satt upp en liten lista på saker vi kommit på, men annars önskar vi bidrag till resan. Det är ju jättesvårt att önska sig saker som är till båda två och "känns som en bröllopspresent". Man vill ju gärna ha något som man kan titta på sen och tänka "det här gav NN oss i bröllopspresent".

    Resan har man ju minnen av för resten av livet. Jag har redan betalt resan, men skulle tycka att det var kul att ha råd med "aktiviteter på resmålet" som sätter guldkant på tillvaron...
    Alla våra semestrar ihop har varit snålande hit och sparande dit. Men vi räknar absolut inte med att få in några stora summor! Jag tycker att 500 kr/par är lagom. Sen kan man ju lägga mer om man har råd. Vi känner många som studerar, och väntar oss därför inga stora summor av dem. Vi är bara glada att de kommer.

    Vi är bjudna på ett annat bröllop i sommar och det brudparet vill helst ha presentkort på möbler och dyl. eftersom de precis flyttat. Det kan kännas tråkigt att ge, men det är vad de helst önskar sig - jag köper inget som de inte vill ha (serviser t ex)

    Oj vad långt det blev... förlåt

Svar på tråden Pengar i bröllopsgåva - hur mycket ska man ge?