• NuÄrDe­tDags
    Äldre 1 Feb 10:37
    9301 visningar
    19 svar
    19
    9301

    Hjälp med "In Memoriam" text/dikt

    Jag håller på med fest- och vigselprogrammet och skulle kunna behöva hjälp av alla kreativa tjejer (och killar?) här inne.
    Jag försöker att skriva ihop en text eller dikt som säger liksom att "vi på vår bröllopsdag även tänker på m2b's mamma, som tyvärr inte kan närvara fysiskt men som vi vet är med oss ändå" och att hon finns i våra hjärtan... ja, något sådant. Det låter natrligtvis helt obrukbart, men jag hoppas att ni förstår vad jag är ute efter. M2bs mamma har alltså gått bort men vi vill gärna nämna henne i programmet (kommer även att tända ett ljus under vigseln).

    Så, ja, diktandet har jag redan gett upp men som ni ser får jag inte heller ihop 2, 3 eller 4 meningar som uttrycker vad jag vill säga. Kan någon hjälpa? Antingen med en färdig, (o)känd dikt eller egna idéer? Vore jätte tacksam!

  • Svar på tråden Hjälp med "In Memoriam" text/dikt
  • NuÄrDe­tDags
    Äldre 1 Feb 13:39
    #0

    Tack! Jag gillar både skålen och speciellt din inledning, Joleen, den ska jag försöka skriva vidare på.

    Dikten var verkligen fin men inte riiiktigt vad jag vill ha. Jag ska ha den i bakhuvudet som plan B, om jag inte hittar den där det säger *klick*.

  • NuÄrDe­tDags
    Äldre 1 Feb 14:26
    #0

    ssart: Nu fick du mig nästan att gråta - jättefint! Tack!

    Jag kopierar rakt av, när sedan allt är färdigt och jag ska göra lite finjsteringar här och där kanske jag ändrar något... men det tror jag inte.

    Tack så hemskt mycket!

  • NuÄrDe­tDags
    Äldre 1 Feb 14:30
    #0

    gota: Vi gifter oss borgerligt och jag har skrivit själva ceremonin - och byggt in att vi tänder ett ljus.
    För m2b är det jättetungt att hans mamma inte kan närvara just denna dag men så är det ju liksom bara...
    Ljuset vid tänder vid vigseln kommer sedan att stå på vårt bord i festlokalen.

    Jag ska även spara brudbuketten som vi sedan ska "ge" till henne i en egen minnesstund.

    Ja, och sedan en liten text i vigsel-/festprogrammet, så har vi tänkt att göra. Något av det kanske är något för er...?

  • NuÄrDe­tDags
    Äldre 8 Feb 07:14
    #0

    Marskatt: Håller med Thailands brud, det är abslout legitimt att sörja och sakna, hur mycket tid som än har gått!

    Hos oss är det också så att just bröllopet har fått min m2b att sörja och sakna "igen". Hans mamma gick bort för 8 år sedan och i vardagen har han vant sig vid det och jag tror inte ens att han tänker på det dagligen. Men nu när bröllopet närmas är saknaden där igen. Jag tycker det är logiskt. Ett bröllop är ju en stor och känsloladdad händelse som man vill att alla nära och kära ska dela med en och det är ju klart att det gör ont att påminnas om att just en (eller flera) personer inte kan det... I vårt fall är det så att hans mamma aldrig kommer att uppleva att den yngsta sonen gifter sig - även efter 8 år är det en tanke som gör ont och särskilt min m2b har all rätt att känna och uttrycka det.

    Alltså, det är helt legitimt att känna som du känner! Sedan vet naturligtvis bara du om och hur du vill uttrycka dessa känslor...

Svar på tråden Hjälp med "In Memoriam" text/dikt