• Pink Lady
    Äldre 8 Dec 20:56
    2618 visningar
    33 svar
    33
    2618

    Hur viktigt är utseende vid jobb?

    Hej!

    Tänkte bara fråga vad ni tycker.

    Är det viktigt att bemötas av en attraktiv receptionist eller någon som jobbar på t.ex. H&M? Känns det bättre? Får det företaget ett bättre anseende om de har vackra människor som jobbar hos sig?

    Hur utseendesfixerade är ni?

  • Svar på tråden Hur viktigt är utseende vid jobb?
  • pickol­ina
    Äldre 10 Dec 20:02
    #0

    Jag har jobbat i butik i 10år och vi har allt från pinnsmala till kraftigt överviktiga. Tjejer och killar. Vissa är riktigt snygga men de allra flesta ser ut som vem som helst. Jag kan inte heller påstå att alla är rena och fräscha.. Men dessa saker reflekterar på intet sätt vilka som gör det bästa jobbet, är bästa säljarna eller mest omtyckta av kunderna för när det kommer till kritan är det faktiskt helt andra saker som är viktiga.

    Att sedan dra upp att man inte skulle köpa en brudklänning av någon i träningskläder...näää, självklart inte. Förstår att det bara var ett exempel men ett dåligt sådant. För inom det yrket så har nästan alla företag en "dresscode". Så det skulle liksom aldrig inträffa, oavsett om personen klär sig så privat.

    Våra två bästa säljare i sverige tidigare var en överviktig tjej och en överviktig kille. Killen var dessutom ofräsch som attans.. Tjejen var dock jätte söt. Hur som helst..överviktiga och BÄST i sverige inom företaget. Så, utseendet är INTE vad som är viktigt..! :)

    När jag läser dina (TS) inlägg så är jag glad över att alla företag inte är så...! Hos oss är det personligheten som är viktig, för man måste ha rätt personlighet för att arbeta inom det yrke vi gör.. Men utseende? Nää...

  • vixen not a tramp
    Äldre 10 Dec 20:11
    #0

    Jag undrar var gränsen för "mullig version större" går?

  • Fru Cinder­ella
    Äldre 10 Dec 22:43
    #0

    pickolina

    ja det var ett dåligt exempel, men du förstod kanske min poäng?!

  • pickol­ina
    Äldre 10 Dec 22:59
    #0

    Cinderella
    Yes, jag förstod.. :)
    Nu har jag ju i och för sig den erfarenheten att många som är ofräscha klarar sig superbra i serviceyrken.. *s*
    Personligen tycker jag däremot oxå att man ska vara ren/fräsch och vårdad..

  • Äldre 11 Dec 00:34
    #0

    Pink Lady:

    Vad gör ert företag? Om ni säljer bantningmedel eller träningsmaskiner, då förstår jag varför receptionisten inte ska vara överviktig - ni vill ju bli förknippade med ett slankt och vältränat ideal.

    Men om ni säljer datorer eller läkemedel eller annat, då förstår jag inte riktigt dina arbetskamrater. Företagets ansikte utåt ska förstås vara av någon som har bra koll på det företaget gör och förstås någon hjälpsam och tillmötesgående, men jag ser inte riktigt vad vikten har med saken att göra... Då vill ni väl hellre bli förknippade med den stora kompetens den här tjejen besitter!

  • Pink Lady
    Äldre 11 Dec 07:17
    #0

    NÄ vi säljer inga träningsprodukter eller bantningspreparat... inget av det vi säljer kan förknippas med vikt så jag tycker inte det är ett argument mot personen jag vill att vi anställer.

    Vi ska ha morgonmöte idag och då ska det diskuteras huruvida vi går vidare med den här tjejen eller inte. Jag kan lova er att jag kommer kämpa för henne kompetens och inte låta henne bli diskriminerad av föråldrade fördomar. Blev själv riktigt arg när jag hörde att några tyckte hon var "för knubbig". Vi får se vad mötet leder till...

  • pickol­ina
    Äldre 11 Dec 19:19
    #0

    Pink Lady
    Hur gick det??? *nyfiken*

  • Pink Lady
    Äldre 11 Dec 21:25
    #0

    Mötet blev inställt idag...blir ett nytt försök imorgon. Svårt att samla alla "viktiga gubbar" i samma rum...

  • pickol­ina
    Äldre 11 Dec 21:40
    #0

    Skratt.. OK.. :D

  • tattar­-Emma
    Äldre 12 Dec 11:20
    #0

    Håller med övriga om att för snygg går bort helt. Om jag ska handla kosmetika osv får expediten gärna vara välsminkad, då ser det ju ut som hon kan grejorna, men är hon underskön är det troligt att jag inser att smink ändå inte kommer hjälpa mitt fall och låter bli att handla (har hänt :D ).

    En receptionist får vara hur rund som helst för min del! Receptionister ska ändå se trygga och välkomnande ut, kan det bli bättre? ;)

Svar på tråden Hur viktigt är utseende vid jobb?