• future mrs B
    Äldre 9 Nov 21:31
    6080 visningar
    13 svar
    13
    6080

    dricks pa mottagningen-hur har gifta gjort??

    Min mamma namnde idag at hon trodde det var kotym att ge dricks till de som anordnat mat & dryck till oss. sa aven om vi betalar 20.000kr for mat mm sa brukar man ge dricks pa detta? Hur har ni som gift er gjort?

  • Svar på tråden dricks pa mottagningen-hur har gifta gjort??
  • Peppar­myntan
    Äldre 9 Nov 21:33
    #0

    Hade caterinfrima och serveringspersonal men vi gav inga extra dricks till dessa.

  • Miss Em
    Äldre 9 Nov 21:33
    #0

    Vi lamnade 1000;- till personalen for att de varit sa fantastiska. Det var val typ vad vi hade rad med efter allt annat var betalt.

    Tror inte de vantar sig dricks pa brollop men blir glada om de far det.

  • Lucia0­5
    Äldre 9 Nov 21:46
    #0

    De som står för maten/serveringen ska naturligtvis ha betalt. De blir säkert glada för dricks, men det är ju absolut inget måste.

  • utvand­raren
    Äldre 9 Nov 21:53
    #0

    är ni på restaurang bör ni ge dricks, har ni catering är det nog inte lika viktigt...

  • future mrs B
    Äldre 9 Nov 22:01
    #0

    hmm ja jag vet inte kanns liksom att 20.000kr ar ganska mkt alle redan. som sagt sa tror jag inte att de forvantar sig det men blivit glada om de fatt "en slant" tror att jag vantar & se hur allt ter sig under kvallen + hur mycket personal de tagit in. later det vettigt?

  • Miss Cee
    Äldre 9 Nov 22:07
    #0
    +1

    Nej, dricks ger man inte i sådana sammanhang. Det har jag aldrig varit med om eller hört talas om iaf.

    Serveringspersonal i Sverige lever pås in lön, och behöver inte dricks som i andra länder. Dricks ger man när man går på restaurang som vanligt, då har man ju 1 person att dricksa.

    Men skulle du ge dricks till alla som jobbar för dig på bröllopet så skulle det ju bli helt orimligt. Och alternativet? Att bara den servitris som serverar just brudparet får dricksen eller? Nej, det blir bara tokigt!

    Skicka du ett tackkort till personalen istället, och låt arbetsgivaren oroa sig över att ersätta sin personal på bra sätt. Jag kan iaf lova dig att det inte är kutym, tradition, praxis eller förväntat att dricksa dem. Och du bryter inte mot några etikettsregler om du låter bli ;)

  • Miss Em
    Äldre 9 Nov 22:09
    #0

    future mrs B,

    Ja det later vettigt, vi hade samma tankar som du.
    Fragade lite kompisar som jobbat pa brollop och de sa att det var inget det vantade sig.
    Efter fantastisk service pa brollopet kandes det ratt att ge dricks.
    Tror inte det ar manga som har rad med de sedvanliga 10-15% dricksen pa en sa stor fest.

  • okt200­6
    Äldre 9 Nov 22:11
    #0

    Vi gav ingen dricks till vår serveringspersonal, de tog ju för sjutton 250 kr per person och timme!!! Då behövs ingen dricks tyckte vi...

  • future mrs B
    Äldre 9 Nov 22:12
    #0

    puh, tack Miss Cee. Jag jobar sjalv extra som servitris men aldrig att man fatt ngt exra vid stora fester, om inte agaren tagit det vill saga. far nog ta ett snack med mor min, anser hon att man maste ge dricks sa kan hon ju sta for den biten

  • Äldre 9 Nov 22:18
    #0

    dricks?!?! näeeee inte en chans... räkningen på över 21 tusen tänker inte jag salta... näpp... dricks på krogen är en sak men inte vid bröllop.

  • Äldre 2 Mar 01:04
    #11

    Förstår inte varför ni struntar i att dricka cateringpersonal, på riktigt? Ifall ni blir serverade av två personer som jobbar för ett cateringföretag så bör man väl ändå dricksa dem - de ger trots allt mer service än på restaurang och jobbar hårdare. Även om notan är dyr så är det ju inte serveringspersonalen ni ska ta ut det på. Ni dricksar på restaurang med skippar två servitörer under em catering? Makes no sense. Jag dricksade våra två servitörer på vår minnesstund, de var superduktiga och fick 250kr var - och det är för att jag vet att de ligger på en lön runt 120kr/h och måste vara övertrevliga och leverera god service. Om ni inte dricksar ett fåtal som serverar er så kan ni lika gärna sluta dricksa på restaurang.

  • alexan­drathe­rese
    Äldre 3 Mar 13:39
    #12
    Juilona skrev 2016-03-02 01:04:44 följande:

    Förstår inte varför ni struntar i att dricka cateringpersonal, på riktigt? Ifall ni blir serverade av två personer som jobbar för ett cateringföretag så bör man väl ändå dricksa dem - de ger trots allt mer service än på restaurang och jobbar hårdare. Även om notan är dyr så är det ju inte serveringspersonalen ni ska ta ut det på. Ni dricksar på restaurang med skippar två servitörer under em catering? Makes no sense. Jag dricksade våra två servitörer på vår minnesstund, de var superduktiga och fick 250kr var - och det är för att jag vet att de ligger på en lön runt 120kr/h och måste vara övertrevliga och leverera god service. Om ni inte dricksar ett fåtal som serverar er så kan ni lika gärna sluta dricksa på restaurang.


    Onödigt att du svarar på en kommentar från 2006. Det har redan nämnts flera gånger här att man inte ska kommentera alldeles för gamla inlägg.
  • Äldre 4 Mar 00:51
    #13

    Hm, ytterligare en sak att ha i åtanke.
    Med tanke på hur vårt system är uppbyggt i Sverige, så ska inte vit arbetskraft behöva dricks.
    Men, ja, är de fullkomligt fantastiska så why not.

Svar på tråden dricks pa mottagningen-hur har gifta gjort??