• loppan­81
    Äldre 3 Oct 10:32
    2455 visningar
    15 svar
    15
    2455

    Vidareutbildning för ssk....

    Hej!
    Jag har precis påbörjat min vidareutbildning till Distrikts sköterska.
    Jag kan bara säga att jag älskar det. Har alltid velat bli dsk, har jobbat som uska på distrikt innan, men även provat på att jobba inne på sjukhus. Det var väldigt lärorikt men dock inget för mig. Jag gillar hela konceptet med dks, att jobba med lite allt böjligt, att gå in i någon annans hem o vara gäst där samtidigt som du ska vara där o jobba. Jag älskar mottagningar där allt möjligt kan hända. Du står väldigt själv och måste ta egna beslut, det finns ingen jour man kan ringa precis... ;) Hade även tanke på op-ssk o gick faktisk och frågade på op om jag kunde få vara med ett par dagar för att se om det var ngt för mig. De var positiva till det så det inom ng år kommer att bli akut brist på op-sköterkor på mitt sjikhus. Alla går i pension o inga nya har rullats in. Men så kom jag in på distrikt o hoppade på det. Jag anser att du inte kan få en mer komplett utbildning än det. Du har hand om allt från utslag, myggbett och första hembesök till paliativ vård, du får skriva ut läkemedel och vaccinera..
    Jag svarar gärna på de frågor jag kan, men jag har inga barn ännu. Men som förälder får du extra studiebidrag tror jag...sedan är det ju studie lån. Hör av dig. kram

  • loppan­81
    Äldre 3 Oct 10:50
    #0

    Jo.. arbetstiderna är ju en stor dragningskraft även för mig..att jobba 7,30-16,30 är ju toppen. Jag tror att det är vart 6:e helg man jobbar här. Det beror lite på hur många man är på området. Det finns under utbildningen praktik hos skolsköterska och VC. Vi har 4 v hos skol sköterska och hospitering på VC på 1-2 veckor. Den del som inriktar sig på barn & hälsa är endast 5 p = 5 v. Litet lite... Har några tjejer i min klass som får en viss kostnad betald av landsstinget. beror lite på vilken efterfrågan det finns för dsk i ditt landsting, men det är värt att fråga

  • loppan­81
    Äldre 3 Oct 14:47
    #0

    Jag har inte varit färdig ssk så länge, endast 10 månader. jag har 40 p utöver ssk utbildningen, så det var säkert därför jag kom in. Men jag tacka min lyckliga stjärna för det, för det är bara här jag vill vara. Jag har även erfarenhet som uska på distrikt att stå på.

Svar på tråden Vidareutbildning för ssk....