• saaz
    Äldre 3 May 11:07
    27854 visningar
    6 svar
    6
    27854

    Bröllop med persiska och svenska traditioner!

    Hej!
    Alla ni som ska ha "mix" bröllop med både persiska och svenska traditioner, se hit!
    Jag planerar själv ett sådant bröllop och blir så ledsen över att det finns så lite information och idéer kring detta.
    Hur ska man kombinera en persisk vigsel med en svensk vigsel, hur ska man göra med maten, med musiken...det finns oändligt många frågor som behöver svar...

  • Svar på tråden Bröllop med persiska och svenska traditioner!
  • Tessan 18/8
    Äldre 3 May 13:08
    #0

    Hej Saaz!

    vad roligt att höra att du skall ha ett "mix" bröllop!
    Jag och min blivande man skall gifta oss 18/8, jag är från Finland men född här min blivande är från Iran.

    Innan min sambo friade så pratade vi endel om hur vi ville att ett ev bröllop skulle se ut och kom då fram till att vi inte ville vigas kristet då vi båda inte är troende, och han inte är troende muslim så vi valde att viga oss borgerligt och därigenom göra som vi själva vill! Min "svärmor" ville absolut inte att vi skulle via oss på persiskt vis då det skulle vara orättvist mot mig (fint tänkt av henne) men hade det blivit så hade jag
    inte haft något emot det.
    När det gäller musik och mat som skall "passa" alla så har vi hyrt en persisk restauran i götebrog som både lagar persisk och skandinavisk mat enligt våra önskemål samt att dom har kotakt med en DJ som spelar på den restaurengen när de har discokvällar. så vi tänkte lämna Cd.n till honnom med finsk musik för perisk o annan musik har han själv.
    Vi skall inte ha liveband men min sambos kusiner skall spela brudvalsen (finsk)

    Mitt råd till er är att utgå från er själva och var ni vill och inte lyssna på en massa måsten runt omkring! även om man kan få lite tipps...

    är det något mer du undrar över får du gärna fråga!

    Lycka till med planerandet!
    Ps var bor du??

  • RAAZ
    Äldre 3 May 14:14
    #0

    Hej Tessan!

    Tack för tipsen, det är skönt att veta att det finns andra i samma situation.

    Både jag och min blivande man är födda i Iran men vi har växt upp i Sverige och vissa iranska traditioner känns väldigt avlägsna för oss. Likandant är det med vissa svenska traditioner.

    Som tur är har vi förstående föräldrar båda två som försöker att hjälpa oss få det som vi är ute efter. Många gånger är det svårt att kunna beskriva vår bild för de, det är där svårigheterna kommer in. Det är ju inte direkt så att det finns bilder eller sajter som vi kan visa de! Men som sagt, de förstår och försöker hjälpa oss så gott de kan.

    Just nu letar jag efter någon som kan utföra den persiska vigseln. Vi är inte religiösa och skulle därför vilja slippa en traditionell vigsel med "imam". Vi är mer ute efter någon som kan läsa någon dikt eller lämplig text och samtidigt viga oss. Några tips?

    Vi ska gifta oss 5 augusti och bor i Stockholm.

  • HanOch­Jag
    Äldre 4 May 08:27
    #0

    Hej hej RAAZ & Tessan 18/8

    Här är en till svenska som gifter sig 26/8-06 med min älskling som är halv pakistanier halv iranier

    Vi kommer att viga oss både kristet och persiskt trots att ingen av oss är jätte troende.
    Har bokat lokal som ska pyntas i tusen och en natt tema. Fixat en massa för att kunna slå ihop det kristna med det persiska osv. En massa jobb men helt klart värt det

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 4 May 14:22
    #0

    Hej tjejer!

    Kul att höra era planer!

    Raaz;
    jag vet inte var man kan få tag i en vigselförrättare som inte är Imam....?
    har ni kollat med kommunen om de inte har någon persisk vigselförrättare? De kan ju forma tillsamamns med er hur vigseln skall vara upplagd.

    Lycka till!

  • Äldre 11 Aug 09:17
    #5

    Hej!

    Lite nyfiken på huruvida ni hittade någon som inte var religiös? Och hur blev era bröllop sedan?

  • Äldre 25 Oct 09:40
    #6
Svar på tråden Bröllop med persiska och svenska traditioner!