• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 1 Sep 14:33
    17814 visningar
    2 svar
    2
    17814

    Sparrisgratinerad fläskfilé

    Här är receptet som jag lovade att jag skulle lämna till Er på Chatten i går kväll (31/8).

    Sparrisgratinerad fläskfilé för 4 pers

    500 g fläskfilé
    1 - 2 burkar (á 225 g) sparris i bitar
    3 ½ msk vetemjöl
    4 dl sparrisspad + vatten
    1 msk smör eller margarin
    1 hönsbuljongtärning
    1 ägg
    ½ dl grädde
    1 - 2 tsk senap
    riven ost

    Stek fläskfilén i skivor. Lägg upp skivorna i rader på ett smort ugnssäkert fat. Häll på ev steksky. Sätt på ugnen på 250rader.

    Gratängsåsen:
    Häll av spadet på sparrisen, mät upp och späd det med vatten. Vispa ut mjölet i en del av den kalla vätskan direkt i kastrullen. Tillsätt resten av vätskan, fett och smulad buljongtärning. Koka upp under omrörning och koka 2 - 3 min. Blanda uppvispat ägg och grädde. Tag kastrullen från värmen, rör ner äggblandningen. Smaka av med lite senap.
    Fördela sparrisen ovanpå köttet, häll över gratängsåsen och strö över lite riven ost. Gratinera högt upp i ugnen i 250 grader tills rätten fått fin färg, 8 - 10 min.

    Rätten kan förberedas fram till gratineringen.
    Gratinera då i 225 grader på mittläge i ugnen i 15 - 20 min. så att rätten både blir het och får färg.

    Lycka till!

    Denna rätt ska jag bjuda gästerna på på vårt bröllop 14 sept 2002.

  • Svar på tråden Sparrisgratinerad fläskfilé
  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 1 Sep 14:34
    #0

    Det där lät gott....ska jag testa nån gång....=)

  • Äldre 2 Jan 10:55
    #2

    Guud som jag har varit arg på mig själv, när jag ej kunde denna utantill o tappat bort receptet sen kom jag på internet o se vad jag hittade älsklingsrätten... Tack för att du delade med dig av receptet...

Svar på tråden Sparrisgratinerad fläskfilé