• wiicke­d
    Äldre 6 Feb 22:19
    13205 visningar
    17 svar
    17
    13205

    Vad är felet?

    Hej...

    Jag blir snart tokig...

    Har problem me mitt hårbotten senaste tin´....

    Mitt problem är att mitt hårbotten luktar "fränt" ba efter nån dag jag duschat...och det kliar då och då, dock inge allvarlig kliande..

    Enligt min frisör så har jag inge rödflammit hårbotten, eller så... hon sa bara att ja inte skall använda balsam på hårbotten samt att jag bör föna håret lite torrt efter duschen, mest koncentrerat på hårbotten...Annars är hårbotten utsatt för fuktighet som kväver den...

    Gjorde som jag skall göra, har t o m speciellt mjäll schampoo från Matrix Essential line...men det hjälper inte...skämms över lukten från hårbotten och jag känner mig låst..inte mkt ja kan göra...Har förövrigt torrt hår, o ja hade normal hårbotten tills detta problem dök upp...ngn som känner igen sig...? vill ju dofta gott från håret :(

  • Svar på tråden Vad är felet?
  • Andrea­s_flic­ka
    Äldre 6 Feb 22:36
    #0

    Hej, Vad var det som gjorde att det blev så här? Bytte du shampo, eller blev du ledsen över något, har du börjat äta annorlunda tex en diet, använder du mössa, i så fall när tvättade du den senast?

    Alla de här faktorerna + annu fler kan göra att hårbotten helt plötsligt börjar leva sitt eget (märkliga) liv. Om det inte blir bättre så gå till en hudläkare.

    Hoppas att det ordnar sig, jag förstår dig till fullo... Håret kan göra att man mår så himla dåligt om det inte är som man vill ha det...

    Kram

  • wiicke­d
    Äldre 6 Feb 22:53
    #0

    tack för stödet Andreas_Flicka..

    Vet inte vad som är fel...allt är som vanligt, mår som ja alltid mått, har allti haft på mig mössa och inte haft ngt problem förut...

    har inte bytt produkter så mkt..en gång per månad kanske ett par ggr...men inget drastiskt...

    Så jobbigt..

  • LipGlo­ss Bitch
    Äldre 7 Feb 01:23
    #0

    Har du funderat på att höra med hudkliniken på närmsta lasarett? De kan kolla om du har fått nån slags inflammation.
    Jag har psoriasis i hårbotten så jag förstår precis hur du känner. Det är inte kul alls.

  • brynet
    Äldre 7 Feb 01:46
    #0

    Jag håller med Lipglossbitch om att hudläkare nog kan vara ett klokt alternativ. Samtidigt är det ju iofs så att hårbotten doftar lite på alla... Hårsäckarna är ju också porer och när man svettas så svettas man också genom håret. Och eftersom håret tar emot det, så bildas det en doft. Den här årstiden är ju iofs ingen favorit tid för huden överhuvudtaget och mössor och annat stänger ju naturligtvis in huden lite mer än utan, så försök iaf att inte ha mössa på jämt... (Det finns ibland faktiskt fog för äldre människors ibland lite besatta ordningsregler, som att tex inte ha mössa på sig inomhus...;))

    Men det ska ju inte lukta exceptionellt surt eller så. Då kan det ju finnas risk för att man fått någon slags hudåkomma, så är du orolig tycker jag att du ska kolla upp det.

    Personligen tycker jag att det låter lite märkligt med rådet att föna hårbotten, då just hårbotten faktiskt är den som tar mest stryk av att fönas och utsättas för värmebehandlingar... Likaså är rådet att inte använda hårbalsam i håret oftast ett kosmetiskt riktat råd. Håret kan bli lite tyngre och bli snabbare fett om man har tendens till det om man masserar in balsam i hårbotten. Men om man har torr hårbotten som dessutom kliar, så är det oftast skönt att lindra torrheten med lite balsam. Precis som huden i ansiktet kan börja klia om den inte får tillräckligt med fukt och fett... Hårbotten skiljer sig inte så mycket ifrån ansiktshuden... de är iaf grannar...:D

    I grund och botten är det bra att låta hårbotten få andas fritt så mycket som möjligt och att i detta läget försöka undvika allt onödigt för hårbotten som stylingprodukter och liknande och precis som när huden krånglar, försöka go back to the basics.

    Men som sagt, ett besök hos en hudläkare är att rekommendera, tycker jag...

  • wiicke­d
    Äldre 7 Feb 07:00
    #0

    lasarett i sthlm, finns det? tack alla för stödet..

  • snaeck­an
    Äldre 7 Feb 07:11
    #0

    Du får inte glömma att håret speglar hur du själv mår. Är det kanske nu sen ni börjat planera bröllop som dina problem har uppstått så beror det kanske på stress och oro.
    Så här i vinter tider så är det vanligt att håret blir torrt och att man får mjäll och att det blir statiskt. Går man dessutom mycket med mössa så ser håret snabbt fett ut och mössbärandet kan även göra att din hårbotten inte kan andas så bra som utan mössa och kan ge upphov till kli samt irritation.

  • Äldre 7 Feb 07:29
    #0

    *sluta med mössa! Använd hellre ett pannband när det är kallt. Låt hårbotten få andas

    *använd neutrala schampon o balsam, för mycket "skit" o konstigheter i innehållet gör saken värre.

    *sluta använd stylingprodukter ett tag

    *var inte för flitig med hårborsten, red ut det blöta håret med fingrarna o låt det självtorka. Borsta sedan igenom det försiktigt med en skonsam borste

    *att tvätta håret för ofta eller för sällan kan också orsaka problem

    *inre påverkan.. hårbotten speglar oftast hur vi mår, har vi stressigt omkring oss kan håret bli livlöst torrt o vi kan tappa massa hår. Så tänk efter hur du mår..

    *mediciner kan också påverka håret!

  • wiicke­d
    Äldre 7 Feb 15:32
    #0

    ok kan ni rek mig schampoo balsam?

    Ja har torrt lockigt/vågigt hår som behöver fukt mer än protein...Mitt hår är s k "virginhår" dvs nästan 99% obehandlat..

    Hårbotten är som ni säger stressat och lämnar ifrån sig frän lukt o d kliar..ja kan verkligen känna att håret inte mår bra :(

  • vixen not a tramp
    Äldre 7 Feb 16:51
    #0

    Bästa är nog att prata med en frisör om vilken serie du borde satsa på, de kan ju känna och titta på din hårbotten.

  • wiicke­d
    Äldre 7 Feb 21:03
    #0

    jag gjorde det idag!

    Fick derma calm kerastase (den genomskinliga flaskan) och oleo-relax mask/balsam till topparna/längderna...ska se om det va värt 423kr!

  • wiicke­d
    Äldre 7 Feb 21:39
    #0

    tror ni att mitt hårbotten problem också kan bero på att ja slutar me deo som innehåler alkohol och aluminiumklorid etc?

    Använder bara Dermanords...som är sorts salt...o den är SUPER...
    men...
    har iofs sen dess verkligen känt att kroppen rensar ut allt genom porerna, o kanske även hårsäckarna i huvet? Man svettas ju där också...

  • vixen not a tramp
    Äldre 7 Feb 21:58
    #0

    Berätta mer om den där deon!

  • wiicke­d
    Äldre 7 Feb 22:31
    #0
  • vixen not a tramp
    Äldre 7 Feb 22:39
    #0

    Säkert bra, men ingenting för mig!

  • wiicke­d
    Äldre 8 Feb 07:16
    #0

    har du provat?

  • vixen not a tramp
    Äldre 8 Feb 10:34
    #0

    Har provat likanande från LUSH och de var inget för mig, men tack ändå för tipset!

  • Äldre 8 Oct 17:24
    #17

    Hej!

    Jag har haft den problemet för några veckor sedan. Det är verkligen störande. När googlade jag den såg din inlägg. Har du hittat en lösning skulle su kunna svara om du gjorde det snälla?

Svar på tråden Vad är felet?