• Meliss­a22
    Äldre 25 Oct 20:27
    8455 visningar
    19 svar
    19
    8455

    svartsjuk på min sambo

    Jag är en tjej som älskar mitt liv, jag har allt jag önskar mig och önskat. Men jag har ett stort problem :( jag är nämligen jättesvartsjuk på min sambo, jag borde inte vara det eftersom jag har självförtroende, jag tycker att jag är snygg, jag får många komplimanger av killar och män när jag är ute på stan med nån vännina eller ensam. Jag och min sambo har vart tills. i 3 1/2 år, men vi har bott tillsammans i 1 år, min svartsjuka går ut på om vi kollar på film m.m tills. och det kommer nån snygg tjej med stora bröst, då tror jag att min sambo tycker att hon e snygg, men säger inget till mig, självklart då han vet att jag blir förbannad, jag har själv förstorat mina bröst, c-kupa och jag väger bara 50 kg. Han har aldrig sagt så länge vi varit tills. om att någon annan tjej är snygg eller sexig, utan han säger varje dag till mig att jag e snygg, fin sexig o.s.v MEN varför är jag då svartsjuk?? Min svartsjuka förstör min koncentration nästan varje dag, jag mår inte bra av detta här :( Jag vill tänka som en normal människa gör, jag har inget emot snygga tjejer, utan jag vill sluta tänka på ett dumt sätt så som jag gör, jag har aldrig vart så här med mina ex. Jag vill helst tänka på en fin framtid med min sambo och inte på sånt här trams. Vi har flera ggr bråkat om min svartsjuka, så han vågar inte ens kolla på nån film om det finns nån fin tjéj på filmen, och detta känns inte bra snälla hläp mig nån!

  • Svar på tråden svartsjuk på min sambo
  • France­s
    Äldre 25 Oct 20:33
    #0

    Men alltsa, detta handlar inte om honom utom om att du i dig sjalv har daligt sjalvfortroende. Borja lyssna mer pa din kille och mindre pa dig sjalv!!

  • Lippi
    Äldre 25 Oct 20:33
    #0

    Detta lät fruktansvärt. Faktiskt sjukligt. Det verkar inte vara något som någon här kan hjälpa dig med.

    Jag tycker att du ska söka profetionell hjälp. Att vara så svartsjuk att man till och med reagerar på en film är inte normalt.

  • France­s
    Äldre 25 Oct 20:34
    #0

    Du sager att du har sjalvfortroende, men nagon som har det blir inte svartsjuk for att killen ser en tjej pa tv... det finns snygga tjejer overallt men du maste lita pa att du ar den snyggaste tjejen for honom, annars skulle han inte ha statt ut med dig i 3.5 ars tid!! :D (Obs: skamt! :))

  • Hon
    Äldre 25 Oct 20:35
    #0

    Jag tror ändå att din svartsjuka grundar sig i dåligt självförtroende,det brukar det göra.
    Eller har det hänt nåt mellan dig och din sambo tidigare som fått dig att tappa förtroendet till honom?

  • coolca­t
    Äldre 25 Oct 20:41
    #0

    Att du inte känt så tidigare (med dina ex alltså) kan ju bero på att du är "mer" kär i din nuvarande kille. Och det är ju ett bra tecken.

    Men om det tar upp så stor del av din tid, samt att ni bråkar om det, så tror jag också att du bör söka professionell hjälp.

  • Johann­a85
    Äldre 25 Oct 21:37
    #0

    Melissa22

    Jag har varit med om samma sak men kommit över det... Maila mig om du vill så kan vi "prata" ostört
    johannagustafson@hotmail.com

  • Birgit­tabrud­en
    Äldre 26 Oct 10:06
    #0

    Jag förstår inte vad som skulle vara så hemsk om din pojkvän skulle tycka att andra tjejer är snygga. Han blir väl inte blind bara för att han hittat dig? Dessutom blir du väl inte mindre snygg för att någon annan är snygg?
    Är det så att du inte litar på honom?
    Det känns som att det här handlar om något mer än bara snygga tjejer i filmer.

  • Fredda­ns fröken
    Äldre 26 Oct 10:09
    #0

    Ok, gå och snacka med en psykolog. Det är helt underbart faktiskt. Då kan du få hjälp att få nytt perspektiv på det här.

    Ta ett djupt andetag och ring och boka en tid. Du kommer inte ångra dig, jag lovar.

  • Modest­ie
    Äldre 26 Oct 12:07
    #0

    Jag tror han tycker andra tjejer är jättesnygga på film och så, men du tycker väl också att andra än han är snygga osv och dumpar inte din kille för det eller hur! Vad tror du? Att han skulle sticka med Angelina Jolie när han ser henne i teverutan Lugna ner dig,, vad kan hända? Sticker han för att någon annan är snyggare och har större bröst så är han en stor s*it ochknappast värd att hänga i granen, men den dagen den sorgen...du kan inte gardera dig! MEN, det värsta är att dina misstankar kommer besannas om du fortsätter så här. För ingen står ut med att någon försöker kontrollera ens tankar mm, hur stora bröst hon än har och hur snygg hon än är. Alltså, fortsätter det kommer han att sticka. Kanske inte till Angelina Jolie, men till en mindre kontrollerande tjej som inte skriker och gormar för att det kommer en snygging på TV.

  • lolabe
    Äldre 26 Oct 12:41
    #0

    Du verkar fokusera alltför mycket på ditt eget - och andras - utseende! Om du i grunden tror att din sambo är tillsammans med dig för att du är snygg, smal och har stora bröst är det ju intekonstigt om du blir svartsjuk när det dyker upp andra snygga tjejer. Inse att din sambo är tillsammans med dig för att du är du, inte för ditt utseende. Självförtroende hänger INTE ihop med ens utseende eller att man tycker att man själv är snygg. Jag tror inte alls att du har bra självförtroende egentligen, ditt självförtroende tycks vara avhängigt ditt utseende. Det kan vara ett tips att gå till en psykolog för att koma tillrätta med det.

  • alva_2­006
    Äldre 26 Oct 13:23
    #0

    jösses det är klart att han ser tjejer (på TV och i verkligheten) som är snyggare än du. men det är ju dig han är kär i!

    nej jag tror att du måste jobba med dig själv. att du börjar tycka att du duger och är bra. det är lättare sagt än gjort lätt att förstå rent intellektuellt men svårare at verkligen känna inom sig....

    kom ihåg att ingens kärlek är helt outtömlig. ingen orkar ha det hur jobbigt som helst hur länge som helst utan att brytas ner. även om han egentligen är kär i dig kanske han inte orkar.

    är du egentligen väldigt rädd för att han ska lämna dig? det kan ibland vara nästan självuppfyllande. om du testar hans kärlek hela tiden för att se om han ska stanna kommer han till slut inte orka och vara tvungen att göra just det, lämna dig. för att rädda sig själv.

    lycka till! det går att få ordning på.

  • Meliss­a22
    Äldre 29 Oct 17:36
    #0

    Tack för att ni har svarat, men jag är inte psykiskt sjukt att jag skall gå till en psykolog, det har hänt en del grejer mellan oss två, det är därför jag blivit så här

  • Brunku­llan
    Äldre 29 Oct 17:47
    #0

    Man behöver inte vara "psykiskt sjuk" för att gå till en psykolog, utan det är snarare ett bevis på sunt tänkande, om man har ett problem!

    Men då är det alltså andra faktorer som spelar in också, som du inte nämnt....?? Och då kanske det finns anledning till ditt sätt att vara, men det är inte bra i längden, att ha det så, så ni bör prata ut om saker och ting, en gång för alla!!!

  • lolabe
    Äldre 29 Oct 19:01
    #0

    Man behöver verkligen inte vara psykiskt sjuk för att gå till en psykolog! I själva verket tror jag inte att en psykolog är rätt att gå till om man nu skulle vara psykiskt sjuk! Nej, en psykolog kan hjälpa helt vanlig friska människor som har tex fastnat i ett destruktivt tankesätt eller som har problem med själförtroendet ellar har problem i relationen eller vad det nu kan vara som är felet...

  • tattar­-Emma
    Äldre 30 Oct 15:33
    #0

    Jag har tom hört att det är ett friskhetstecken att söka psykologisk hjälp. Det är bara sunt att inse när något är fel och att vilja ha hjälp att ordna upp det. Psykiskt sjuka saknar ofta sjukdomsinsikt.

  • Äldre 21 Apr 17:45
    #16

    jag förstår dig. Som kvinna har man en oerhörd press på sig att vara vacket ung smal och ha stora bröst. Männen har inte samma press på sig. Desto äldre man blir desto jobbigarw blir det eftersom reklam media filmer osv visar halvnakna tjejer överallt. Männen kan njuta av vackra kvinnokroppar överalkt men männnen själva är inte exponerade på samma sätt. Män vill ha unga kvinnor med tora bröst och byter lätt ut sin fru för en yngre med snyggare kropp.

  • Äldre 21 Apr 22:32
    #17

    TS jag har också varit jättesvartsjuk och det höll på att kosta mig förhållandet! 
    Jag blev kanske inte svartsjuk för att han såg någon på tv, men första halvåret var jag helt galen och skulle veta vem som smsade eller ringde honom... Konstant! 
    Det gick så långt att jag kollade i hans mobil när han sov bl.a. 
    Ingenting jag är stolt över. Och ja, han drog, för han kände sig inlåst och kontrollerad. 

    Han kom dock tillbaks efter nästan 3 månader, och friade kort därpå. Jag hade under tiden sökt hjälp hos en terapeut. Nu går jag hos en annan terapeut som är toppen (ja jag träffar fortf henne) och det är helt underbart! Jag är väl inte kvitt svartsjukan till 100%, vissa stunder kommer det tillbaka, men jag har lärt mig att lita på mig själv och honom OCH vårt förhållande starkt nog att kunna låta honom åka iväg på div saker utan mig. 

    Så i första hand tycker jag att du ska försöka hitta en BRA terapeut som du kan prata ut hos. Och man behöver inte vara psykiskt sjuk för att söka hjälp!

  • Äldre 22 Apr 00:26
    #18

    Betty84: Snällt att du vi ge råd till TS. Men då tråden är 8,5 år gammal hoppas jag verkligen att dom har rett ut sina problem redan...

  • Äldre 22 Apr 01:50
    #19

    Oj... missade detta då tråden var på förstasidan när jag såg den... 
    Dock så var det visst inte bara jag som kommenterade nu i dagarna...

Svar på tråden svartsjuk på min sambo