• miss_M
    Äldre 19 Jun 03:55
    21472 visningar
    21 svar
    21
    21472

    utslag över halva ansiktet!!!

    Hej, stackars dig! Råkade ut för samma grej när jag var 19 år (idag är jag 26) . Det är trist jag vet, blev helt knäckt när jag fick det.
    Du kommer se en massa otäcka bilder på Rosacea men låt dig inte skrämmas för mycket. Inte så vanligt att det blir så illa.
    Kan säga att min hy nästan alltid ser perfekt ut men ibland bryter helvetet löst men jag har lärt mig att förebygga & få bort det snabbt (+dölja bra).

    Äh, nu måste jag sova, var bara tvungen att svara för jag vet hur det känns. Förresten, du kan använda mascara men som krakelspektakel skrev vänta tills du träffat läkare. Kan va bra att låta huden/ögonen vila.

    Angående propylenglykolen så funkar det väldigt bra, kan svida i början men det går över. Jag använder Propyless som faktiskt är jäkligt bra!

    Själv är jag antibiotikavägrare så min läkare gav mig Finacea gel som funkar bra på mig. (Går att ha i solen) Sen tvingade han på mig en 6 månaders antibiotikakur att ha hemma.
    Ska kanske ta den efter semestern av den anledningen att Rosacean har satt sig på ögonen. (Snyft!)

    Fast ta det lugnt tills du har träffat en hudläkare, det kanske inte alls är Rosacea.
    Har levt rätt länge med den här skiten så om du undrar nåt är det bara att fråga!

  • miss_M
    Äldre 19 Jun 18:27
    #0

    Jo det går att använda linser. Mina problem med ögonen försämras när jag jobbar, är programmerare & datorjobb + rosacea är inte den bästa kombinationen.

    Nä linser är inga problem. Har blivit mycket bättre när jag använder ögondroppar.

    Haha, du kanske har rätt i att det är karman för jag är också väldigt utseendefixerad & har inte ens haft problem med tonårsakne.

    Varför jag fick det vet jag inte men förut solade jag rätt mycket & jag har rätt känslig hud.
    Det började när jag jobbade/pluggade samtidigt & var väldigt stressad. Först fick jag Perioral dermatit & sen Rosacea.
    Min förra läkare hade ingen koll & skrev ut kortison + nån A-vitaminkräm som förvärrade allt.
    Nu har jag hittat en bra läkare som vet vad han sysslar med. Jag tror att Rosacean kom av kortisonet jag fick mot dermatit samt överdrivet solariesolande & missbruk av diverse lyxiga hudvårdsmärken.
    Stress, nervositet & extremt solande brukar tydligen få Rosacea att bryta ut men ingen vet exakt.

    Sluta använda solarium iaf i ansiktet. Ha en brun utan sol istället (när du har blivit lite bättre) Om det ser riktigt illa ut & du ska iväg till jobb eller så kan du använda lite foundation eller nåt. Egentligen kanske man inte borde det men så farligt är det inte & du ska inte behöva må dåligt över ditt utseende.

    Jag har tips att ge dig sen om det verkligen är Rosacea men det viktigaste nu är att du tar det lugnt & kommer till en bra hudläkare. Förebrå inte dig själv för det hade kommit förr eller senare ändå.

    Bor du i närheten av Stockholm?

    Jo en sak till, köp Propyless istället för Essexkrämen.
    Den är bra & lätt. Du kommer ändå bli rekommenderad den av hudläkaren sen.

Svar på tråden utslag över halva ansiktet!!!