• krisve­nss
    Äldre 16 Jun 08:10
    57943 visningar
    14 svar
    14
    57943

    smycken som mörknar, tips sökes

    En fråga som inte är särskilt bröllopsrelaterad men tänkte jag kunde få tips från någon här....

    Jag köpte i våras ett halsband från Hultguist Copenhagen som jag bara älskade och bar jämnt. (Från en tunn silverkedja häner fyra olika röda och rosa stenar på olika längder. Det var tydligen fler som gillade det för Åhlens i Göteborg sålde tre på en dag).

    Men nu så har det mörknat, istället för silverglans så är kedjan grå och trist. Har ni något tips på hur jag kan putsa upp det? Har försökt med Häxan silverputs men kan inte se någon skillnad trots ivrigt gnuggande med en wettextrasa.

    Letade efter Hultquist på nätet för att ställa fråga där men hamnade här istället

  • Svar på tråden smycken som mörknar, tips sökes
  • ninni7­805
    Äldre 16 Jun 08:38
    #0

    smörj in kedjan med vanlig tandkräm och låt sitta kvar ett litet tag och sen sköljer du bara bort den och putsar lite med en bomullshandduk. funkar hur bra som helst på mina silversmycken :)

  • Popcor­n
    Äldre 16 Jun 08:43
    #0

    Det här är väl egentligen inte vad du frågar efter och vill höra men i alla fall...

    Hultquists smycken är faktiskt inte i äkta material rakt igenom. De är bara överdragna med palladium och äkta silver respektive coppar och guld. Tyvärr så betyder det här säkert att du faktiskt inte kan putsa upp smyckena igen. I stället riskerar du att gnugga bort det äkta material som kanske finns kvar.

    Vill du kolla själv på hemsidan så är den

    www.hultquist-copenhagen.com

    Titta under produktinfo.

  • Vickan­7
    Äldre 16 Jun 08:49
    #0

    Det finns ett pulver som man kan köpa som putsar utan att man behöver gnugga.
    Jag tror att det går lika bra med hjortsalt.
    Du lägger smycket i en burk med aluminiumfolie på botten.
    Strö en tesked pulver över och häll över kokande vatten.
    Detta kanske inte funkar på ditt smycke eftersom det inte är äkta, men det är ju bra för smycken i allmänhet, eftersom man inte gnuggar på dem.

  • Strula­n
    Äldre 16 Jun 21:45
    #0

    Ketchup har funkat för mig på "oäkta" silversmycken, man behöver inte gnugga lägg bara på vänta några minuter och skölj av

  • lij
    Äldre 17 Jun 16:23
    #0

    Säger som Popcorn, är det så att ytmaterialet slitits bort så går det nog inte att göra något åt det. Tyvärr.

  • joer
    Äldre 17 Jun 16:25
    #0

    Lägg ner smycket i ett glas med handdiskmedel.

  • Popcor­n
    Äldre 17 Jun 16:42
    #0

    Jag kom på en annan sak... Lite beroende på vad det är för stenar på smycket kanske du ska vara lite försiktig med alltför mycket kemiska preparat. Putsmedel för metaller behöver inte nödvändigtvis vara så snälla mot andra material.

  • Elinor­e
    Äldre 17 Jun 16:53
    #0

    ett tips (om man nu vet om att det är oäkta grejer man köpt) är att pensla på lager på lager med genomskinligt nagellack!!
    gärna ofta om man anvnder dem flitigt...
    fungerar för alla mina oäkta ringar och örhängen :)

  • f.d. Svart brud
    Äldre 17 Jun 17:14
    #0

    Har ni sett den där metallplattan på TV-shop "med den patenterade stjärnformen" som rengör smycken med lite hushållssalt på några sekunder?

    Basic variant som går lika fort:

    Lägg BILLIG aluminiumfolie (blåvitt är suveränt) i tilltäppt kökvask. Häll på varmt vatten och någon/några matsked(ar) bikarbonat, ev ett par droppar diskmedel. Lägg i silversmycken, silverbestick eller vad för missfärgat silver du vill rengöra. De måste ligga på aluminiumfolien!
    Genom en kemisk reation tas oxideringen bort på bara några sekunder.

    Anledningen till att det är viktigt att det är en BILLIG folie, är att de dyra, t ex toppits är ytbehandlade, så de funkar inte.

  • sweets
    Äldre 17 Jun 20:29
    #0

    har du slitit bort ytlagret av silver som var på smycket kan du hålla på med alla möjliga olika putsmedel och tips och trix tills du blir blå det kommer ändå inte att hjälpa, tyvärr.
    Och har du dessutom använt häxans putsmedel på så är sannolikheten stor att du gnuggade bort det som var kvar av ytlagret istället för att polera som var din tanke eftersom häxans innehåller slipmedel som sliter oerhört på smyckena, hade du inte repor och fula ytor på ditt silver innan så lär du få det om du putsar alltför mycket med häxans silverputs. Tråkigt, men sant

  • krisve­nss
    Äldre 17 Jun 23:15
    #0

    Tack för hjälpen, speciellt tack för adressen till Hultquists hemsida som jag faktiskt inte lyckades goggla fram... Trist! Att de inte gör smycken som tål flitig användning när nu designen är så snygg. Är det någon som vet hur det står till med två andra smyckesfavoriter: Snö of Sweden och Pilgrim?

    Gissar att det är fler än jag som handlar kul smycken utan att kolla materialets elektrodpotential....

    Sedan så, med risk för att få massa påhopp så tyckte jag att en del inlägg var något nedlåtande i tonen (kanske inte var tänkta så men de LÄT så). För vad är egentligen äkta? En 500-kronors modeaccessoar eller fasters hemvikta silvertråd som hon gjort på kvällskurs? Det ena är gjord rakt igenom i en metall som är hyfsat motståndskraftig mot yttre miljö och den andra kostade en slant men båda kan vara mig lika kära, så vilken är "äkta"?

    Att man inte kan förvänta sig att något av "5-kronorsfynden från basaren på bakgatan i Thailand" är en sak men det var inte det jag frågade om. Nästa fråga kanske ska vara finns det några fler besvikna kunder där ute (ska vi reklamera ihop)? Och finns det några läckra trendiga smyckesdesigner ni rekommenderar som är "äkta"?

    PS! Den kemiska reaktionen som sker mellan aluminium och silver i ett vattenbad beror just på att silver har högre elektrodpotential än aluminium (och guld i sin tur har högre än silver). För att det ska fungera krävs något som kan transportera elektroner till den kemiskt ädlare metallen (som fungerar som katod). Elektronerna snos från den kemiskt sett oädlare metallen t ex aluminium, zink etc. En svag syra, t ex citronsyra löst i vattnet fungerar för detta ändamål.

  • Popcor­n
    Äldre 17 Jun 23:33
    #0

    Apropå äkta och äkta - jag för min del skiljer gärna på vad som är vad och i det här fallet menar jag naturligtvis bara äkta/oäkta material (vilket jag också skrivit). Materialet är ju bara en av de saker som avgör värdet/skönheten på ett smycke. Det absolut viktigaste är ju själva designen så jag förstår defintivt vad du menar krisvenss! Man får tänka på vad man pratar om - äkta material eller äkta design .

    Nu till de andra märkena du frågade om.

    Pilgrim använder sig av samma basmaterial (metallen) som Hultquist. Man ska alltså behandla även de smyckena med viss varsamhet och undvika vatten etc. Jag vet inte vilket av dessa märken som har det tjockaste ytlagret och vilka som därför håller färgen bäst. De färgade delarna är i de flesta fall av emalj.

    När det gäller Snö of Sweden så använder de äkta material såtillvida att de använder odlade sötvattenspärlor och halvädelstenar som bergskristall och rosenkvarts i många av sina smycken. Vissa är dock gjorda av glaspärlor. Metallen är sannolikt inte silver. Det här vet jag inte säkert för jag har inte läst det någonstans, men utifrån hur metallen ser ut och känns så är jag rätt säker (håller på med silversmide själv).

    Andra smyckesdesigners... hmmm... här lägger nog reklamförbudet hinder i vägen . Jag ska fundera på andra och återkomma!

  • lij
    Äldre 18 Jun 16:31
    #0

    Ja äkta och oäkta.. för mig betyder äkta silver att det är just silver och inte silverfärgat eller silveröverdraget. Men det betyder inte att silversmycket är "finare" eller snyggare. Design är ju som sagt en helt annan sak, med äkta menar jag endast metallen som smycket är gjort av. MJag tycker det är tråkigt att kunder köper dyra smycken i tron att de är äkta (inte kundens fel utan butiken eller tillverkarens) och sedan blir missnöjda när de inte håller.

    Pilgrim vet jag inte är äkta silver och guld (det finns dock några få smycken i deras kollektion som är äkta) och Snö of Sweden skulle jag inte heller tro är det.

    Angående vilka märken som använder äkta silver och guld så är en enkel utgångspunkt att det som säljs i klädaffärer och liknande inte är äkta. Men det kan givetvis finnas äkta där också. I guldbutikter är det troligare att man hittar "äkta" smycken, men de säljer ju Pilgrim som inte är äkta också. Det säkraste sättet att få veta är att fråga någon i butiken innan man handlar. Några märken jag vet använder äkta metaller är: Catwalk, Pandora, Scoop, Carré Copenhagen.

  • Äldre 10 Aug 15:44
    #14

    Köpt istället frun liongold.se för de snyggaste och modernaste smyckena! kolla in liongold.se! We love it <3

Svar på tråden smycken som mörknar, tips sökes