• Tråkiga utslag runt näsan som aldrig vill försvinna!

    Mån 13 jun 2005 11:23 Läst 24400 gånger Totalt 12 svar
    Mån 13 jun 2005 11:23

    Jag har alltid haft fin hy, ganska torr men inga problem med finnar eller liknande. Men nu helt plötsligt har jag fått jättetråkiga utslag runt näsan och dom vägrar att ge med sej. Det enda som lugnar ner lite är kortisonkräm men så fort jag slutar använda den så blossar det upp igen. Och jag vill inte ha kortison i ansiktet om det går att undvika. Utslagen är röda och ibland blir det som finnliknande blåsor med var i. Fattar inte vad det kan vara. Någon som har tips på produkter etc? Använder just nu dermalogica grejer.

  • Mån 13 jun 2005 11:30 #0

    Det kan vara dermatit som också kallas för flygvärdinnesjukan. Det uppkommer i regel för att huden är irriterad av smink eller hudkrämer eller andra produkter. Om det är dermatit så är det enda som gör det bättre att undvika all former av krämer och smink ett tag. För mig blev det först värre innan det blev bättre. Ett tips kan vara att kolla upp det med en läkare.

  • timidi­mi
    Visa endast
    Mån 13 jun 2005 11:40 #0

    Jag har samma problem o har kommit fram till att det är vissa produkter min hy reagerar på, som crud säger. Jag får utslag av min brun utan sol kräm, ibland även av min dagkräm så jag har fått byta till en kräm utan parfym o andra ämnen som huden kan reagera på (den funkar bra för övrigt) och när det är kallt el blåsigt ute. Det är ingen idé att smörja med kortison, för de kommer tillbaka. Jag har också testat det nämligen. När du får utslagen försök att inte använda smink, krämer el liknande. Vänta ut det helt enkelt.

  • timidi­mi
    Visa endast
    Mån 13 jun 2005 11:42 #0

    Just det, ska kanske säga det också att dagkrämen jag bytte till är Biotherms Biosensitive soothing balancing gel-creme.

  • brudim­aj
    Visa endast
    Mån 13 jun 2005 11:46 #0

    Jag hade finnar och utslag på hakan ett år fram till bröllopet. Inget hjälpte.
    På bröllopsresan köpte jag Vinchy på apoteket i Italien och det gick bort!
    Denna serie finns även nu på apoteket i sverige, rekomenderas!

  • Vickan­7
    Visa endast
    Mån 13 jun 2005 12:19 #0

    Ett tips är att SLUTA MED kortisonsalvan, om den inte är till för ansiktet.
    Jag har också haft problem med fula utslag runt näsan och munnen i perioder, men det var inte förrän jag läste om biverkningarna på min nya kortisonsalva som jag förstod att det var den som var problemet!

  • Mån 13 jun 2005 12:25 #0

    Precis, kortisonet hjälper inte alls och dessutom ska man inte använda sådan salva i mer än två veckor åt gången. För mig var räddningen att jag la av med allt vad krämer hette som sagt. Visst, jag blev riktigt torr och huden stramade runt näsan men nu är det väldigt sällan jag får utslag. Det kan dock vara rosacea också, så kallad vuxenacne. Kolla in netdoktor.passagen.se/default.ns

  • Mrs rosa
    Visa endast
    Mån 13 jun 2005 13:28 #0

    Jag har också liknande utslag runt näsan. Rött och ibland med uppkommande finnliknande små plitor. För snart två år sedan var jag hos hudläkare som meddelade mig att det var en form av svamp jag hade. Han skrev ut en stark antibiotika, som även används för svår acne. Kuren hjälpte och efter ett tag försvann det röda. Jag kunde inte blivit lyckligare!! Han skrev dessutom en salva som jag skulle ta på ifall det kom upp igen. Denna använder jag nu lite då och då, speciellt under vintertid då det tenderar att vara värre. Till min förvåning var salvan mot fotsvamp!!! Var väldigt skeptisk när jag såg detta men min läkare förklarade att det var samma typ av bakterie jag hade runt näsan! Så nu tar jag lite då och då fotsvampskräm runt min näsa!!! Observera att denna var receptbelagd.

    Kan i alla fall tipsa dig om att uppsöka läkare. Vet ju hur ofräsch man kan känna sig och det blir ju inte bättre av att försöka sminka över det, bara värre. Försökte själv och exprimentera i åratal med diverse salvor och krämer innan jag uppsökte läkare och ångrar nu att jag inte gjorde det tidigare!

    Lycka till!

  • lilla loppan
    Visa endast
    Mån 13 jun 2005 13:54 #0

    Hej sallyb,

    Förra sommaren hade jag utslag vid näsan som låter precis som de du beskriver. Provade mer receptfri kortisonkräm men tyckte inte att det hjälpte alls. Var sedan hos läkaren som tog prover på utslagen för att se om det var svamp. Till dess att provsvaren skulle koma fick jag en kräm som skulle hjälpa om det var svamp. Krämen hjälpte inte alls och provsvaren visade att det inte var svamp.

    Sedan blev det inte av att jag gick tillbaka till läkaren och ett tag efter att jag varit där belv jag sjukskriven för utmattningsdeppression. Minns inte när men efter en tid försvann utslagen av sig själva så min egen diagnos på åkomman är att det var stressutslag som jag hört att man kan få. Vet dock ingen kräm eler så som hjälper men tipset är ju att gå till en läkare. De kan säkert hjälpa dig.

  • Barbas­tark
    Visa endast
    Mån 13 jun 2005 21:54 #0

    Jag brukar äta en hästkur med Tetralysal, som min doktor har skrivit ut. Det måste jag alltid ha hemma ifall det blossar upp. Det fungerar också och det ska enligt min doktor inte vara farligt att äta det lite då och då. Fick senast en salva som heter Finacea, men den har jag aldrig prövat eftersom det har varit lugnt en längre period nu.

  • Blomst­ra
    Visa endast
    Mån 13 jun 2005 21:57 #0

    Kan du inte gå på en skönhetssalong och göra en ansiktsbehandling? De kan säkert hjälpa dej där.

  • pickol­ina
    Visa endast
    Mån 13 jun 2005 22:12 #0

    Det låter som de utslag jag får när jag är allergisk mot en produkt. För mig hjälpte det att byta till en annan produkt, som jag inte var allergisk mot. Jag har testat många olika produkter och märker och jag är allergisk mot det mesta. Ibland uppkommer allergin direkt och ibland kan det ta månader...beror på vad det är för produkter... Men jag har hittat flera olika märken som jag tål och som aldrig ger mig dessa allergiska utslag/eksem.
    Så mitt råd är att byta produkter...

    Det var förresten en hudterapeut som talade om för mig från början att det var just allergiska eksem jag fått...

  • Ida-So­fia
    Visa endast
    Tis 14 jun 2005 23:03 #0

    Det låter som om du har perioral dermatit, och det enda som hjälper är antibiotika som en läkare måste skriva ut. Tro mig, kortison hjälper för stunden men gör utslagen värre i längden!
    Gå in på huden.nu och sök på perioral dermatit.
    Smörj inget på utslagen, varken vanliga dag/nattkrämer eler antisvampsalvor eller kortison förrän en hudläkare har ställt diagnos.

Svara i tråden
Logga in
Bli medlem
Skapa en ny tråd
Ändra kategori Skriver i kategorin: Skönhet & hår

Innehåll

Hitta lokala företag

Alltid aktuellt på vigsel

Tips för festen

Visa din ring! Bildtråd - ringar 2014

Annat innehåll

Senaste artiklar