• Camill­a77
    Äldre 9 Jun 06:24
    61710 visningar
    16 svar
    16
    61710

    olivolja i ansiktet

    Jag testade att ha olivolja i ansiktet. Huden blev jättemjuk och fick en fin lyster. Men man kanske får mycket finnar av det och kanske kan ge allergiska reaktioner? Har bara provat en gång. Är det någon som har olivolja för jämnan och hur blir det med huden efter ett tag?

  • Svar på tråden olivolja i ansiktet
  • Bride2­B..
    Äldre 9 Jun 06:43
    #0

    et kan väl inte vara bra för ansiktet?

  • Bride2­B..
    Äldre 9 Jun 06:44
    #0

    oj vad slarvig jag är.. "det" skall det stå i början av förra inlägget

  • Zyrzan
    Äldre 9 Jun 06:47
    #0

    Olivolja är bra för huden, men då det är en ovanligt fet olja så lämpar den sig bäst för riktigt torr hud och behöver längre tid för att absorberas. Dock har dena många välgörande effekter för huden!! Så länge det fungerar så fortsätt, får du finnar så dra ner på det till kvällen tex. Man kan blanda olja med lite vatten för att få ett tunnare lager. Jag blandar i handen. Eller blanda med aloevaera så får du kräm konsistens..

    berätta gärna hur det går.

  • Modest­ie
    Äldre 9 Jun 10:23
    #0

    Läste om en fotomodell som endast smörjer kropp + ansikte med olivolja, så fortsätt du om det funkar!

  • Lyxför­packni­ng
    Äldre 9 Jun 13:12
    #0

    själv smörjer jag in min kropp med olivolja innan jag tvättar/rengör..

  • Hannit­a
    Äldre 9 Jun 18:53
    #0

    jag anvander en olivolje extrakt i ansiktet fran ett Japanskt marke som heter DHC. har aven deras olivoljerengoring. jag har lite blandhy och fet t-zon men har verkligen inte blivit mer fet eller fatt mer finnar efetr jag borjade anvanda detta. Trodde itne att olja i ansiktet skulle bli sa bra, men det blev det!

  • Chokla­d och nötter
    Äldre 9 Jun 19:08
    #0

    Jag testade olivolja en gång när min hud var väldigt torr men det passade inte min hud alls, fick massa stora finnar på kinderna!

  • Hannit­a
    Äldre 9 Jun 19:21
    #0

    laste precis att OM man anvander riktig olja i ansiktet, skall man anvanda "Extra virgin" olive oil. Inte Pure, eller Light for de har kemikalier i dem, eller blivit behandlade for att just bli "pure" eller "Light".

  • miss_M
    Äldre 9 Jun 19:26
    #0

    Jag tycker att rapsolja är fräschare. Inte lika flottigt som olivolja.

  • linslu­sen
    Äldre 9 Jun 19:34
    #0

    Camilla77 :

    Det är inte bra o olivolja i ansiktet, eftersom det är inte anpassat till att ha i ansiktet.
    Man får ABSOLUT inte ha den runt ögonen, eftersom "feta" krämer etc runt ögonen bildar påsar. Man ska bara ha ögonkräm runt ögonen, med tanke på att huden kring ögonen är 20%tunnare än i resten av ansiktet.

    Hoppas att du har lärt dig något nu :)

  • Eliisa
    Äldre 9 Jun 19:56
    #0

    Alla hudterapeuter jag känner använder själva olivolja i ansiktet. Och jag har blivit rekommenderad det av en hudläkare. Så visst kan man ha olivolja i ansiktet. Jag blandar ut olivoljan med vatten i en liten sprayflaska och skakar om kraftigt innan jag sprayar över ansiktet. Då blir olivoljan lite tunnare, och när man sprayar kommer det inte så mycket heller.

  • loisa
    Äldre 10 Jun 08:49
    #0

    För några år sedan gjorde DN ett reportage från en deermatologisk forskningsavdelning vid universitetet. Forskningen där visade att rapsolja var mer effektivt mot torr hy än något annat preparat. Fast jag tror att det skulle vara den kallpressade varianten, inte den här upphettade smaklösa som finns i de flesta mataffärer.

  • Stockh­olmsbr­ud i Dalarn­a
    Äldre 10 Jun 09:19
    #0

    ... jag skulle också se till att använda kravmärkt olja så att den inte innehåller en massa kemikalier och otäckheter ...

  • Romjo
    Äldre 10 Jun 21:19
    #0

    Hej!
    Har ingen av Er som använt olivolja i ansiktet fått fet hy?
    Har hört att olivolja har den effekten.

  • Still waitin­g
    Äldre 11 Jun 18:19
    #0

    Hannah, följde ditt råd och tittade i mitt köksskåp efter extra virgin olivolja. Det stod extra jungru, det tyckte jag var roligt.Såg ett program om kändisar på TVE en gång. Där var det en gammal dam som nästan var helt rynkfri i både ansikte och händer- tipset olivolja.Hon hade i sin tur fått lära sig att använda det av sin mamma. En kur dem tydligen använde sedan urminnes tider. Kan själv från och till använda olivolja och det hjälper min torra hy.Använder det för att ta bort smink också.

  • Äldre 3 Oct 23:54
    #16

    Jag använder olivolja till hela kroppen. Det fungerar bra. Det viktigaste är att lägga tillbaka den hinna fett man tar bort av det naturliga skyddet då vi duschar alldeles för mycket som människor och det verkar som att kroppen själv inte hinner med med vårt onaturliga beteende och ännu värre om vi använder rengöringsmedel som är fettlösande dessutom.

    Med denna behandling slipper man massa kemikalier. Nu är inte jag kvinna så använder inte smink och så vidare visserligen.

    Kan ju säga att en man med olivolja på kroppen och ansiktet i synnerhet ser ut som en fotomodell direkt

    Lägger det dessutom i håret (mest för hårbotten). Bra naturligt styling-gel eftersom det stelnar lite och man kan kamma till håret även om inte håller sig som riktigt gel förstås. Men jag vägrar lägga gel i håret.

    Och så kan man ju faktiskt också laga mat med oljan. Väldigt brett användningsområde.

    /Emanuel

Svar på tråden olivolja i ansiktet