• nackru­fs
    Äldre 20 May 14:48
    7783 visningar
    21 svar
    21
    7783

    Nybörjare på smink

    Nu ska jag inte gifta mig, men jag ska snart på studentbal och tänkte då vara lite extra fin. Jag sminkar mig *aldrig* i vanliga fall, så jag behöver all hjälp jag kan få. Några sminktips för absoluta nubörjare? :) Kanske någon har länktips?

    Hur är det med foundation och puder? Vad har man det till? Måste man ha det? Och använder man isåfall både och? Tips på bra mascara, kajal, ögonskugga, rouge, läppglans mm?

    Min balklänning är rosa. Jag har brunt hår, grönbrunblåa ögon och ganska blek hy. Jag har bilder på klänningen om det skulle behövas. Jag har tänkt mig lite rosor på kinderna och någon sminkning som framhäver ögonen, men jag är inte säker.. ^^; Förslag på färger?

    Och har någon tips på vax till håret som inte är alltför fett och luktar gott? Tipsa gärna om produkter som lyfter och ger mer volym också! :D

    Väldigt många frågor, men jag hoppas att jag ändå kan få lite tips. Jag känner mig så grön och förvirrad :) Otroligt tacksam för svar!

  • Svar på tråden Nybörjare på smink
  • Peppin­a
    Äldre 20 May 14:58
    #0

    Är inte heller nån hejare på smink..men kollade på nätet och hittade bl a: hem.passagen.se/helenaand/brudmakeup.htm

    finns säkert mer om du letar lite :)

    Lycka till!

  • Peppin­a
    Äldre 20 May 15:00
    #0

    och så får man ju inte glömma all info som finns här på bt :)

    www.brollopstorget.se/Skonhet/makeup.php

  • Lyxför­packni­ng
    Äldre 20 May 15:02
    #0

    Eftersom du aldrig i vanliga fall brukar använda dig utav smink så skulle jag avråda dig från att sminka dig alltför mkt... utan sminka dig,... men naturligt o inte alltför spacklat.. annars kan det bli som chock för andra när de ser dig =)
    Här kommer mina tips!
    Foundation: Du måste inte använda foundation... men om du ska använda det .. så ska du tänka på vad det är du är ute efter... är det t.ex. lyster, vill du täcka eller vill du jämna till? Om du har en bra o felfri hy behöver du nog ingen.. men annars så finns det måååånga på marknaden! För lyster rekomenderar jag: "Biotherm light!" Annars använd ID...
    Om det nu skulle vara så att du inte vill ha foundation går det bra med att t.ex använda concealer på ställen du vill dölja... typ finnar... med t.ex. lumene red neutralizer 75:-... och YSl Touche Eclat för runt ögonen. Sedan är det att bara att svepa lite transparent puder på, Clinique, Blending face powder!

    När du har valt nån av dessa alternativ är det dags för rouge.... eftersom din klänning är rosa och du har blek hy... rekomenderar jag att du använder dig utav en rosaaktig rouge. Testa nån av Macs Sheer tone.

    Sen så har du ju gröna ögon så jag tipsar dig att använda dig utav en brun eller grön mascara.. Lancome brukar ha bra! Använd en kajalpenna i brun!
    Och en rosaglansig läppglans, testa Rosebude salve eller Helena Rubinsteins Ruby Cube!
    Hoppas detta hjälper dig lite på traven! Fråga om du undrar något!

  • nackru­fs
    Äldre 20 May 15:34
    #0

    Tack så mycket båda två för tipsen! ^_^

    Lyxförpackning>> Nej, sminka mig mycket har jag inte tänkt göra. Vilken chock! :)

    Tack för alla förslag. Ska se vad jag hittar på stan nästa vecka. Sen är det väl bara att öva antar jag :)

  • Peppin­a
    Äldre 20 May 15:39
    #0

    Var bor du? Makeupstore har kurser som man kan gå (ska jag göra, har hört att de är bra). Man blir sminkad så mycket man själv vill, får lära sig lite om hur det går till och sedan får man produkter till ett värde av vad det kostade att gå kursen! Så ska man ändå köpa sminkgrejer så kan det ju vara en idé.

  • nackru­fs
    Äldre 20 May 15:51
    #0

    Jag bor i Örebro, och vad jag vet finns det ingen Make up store här :/ Annars verkar det ju vara väldigt bra..

  • Modest­ie
    Äldre 20 May 15:53
    #0

    tycker du som är ung och ljus ska satsa på ganska skira färger och gärna ett fräscht läppglans det är jättefint till vårbal

    Foundation kan jämna ut lite, rouge fräschar upp och så läppglans, finito, balens drottning

  • emmaa
    Äldre 20 May 16:05
    #0

    Lyxförpackning

    Du verkar vara en hejare på smink o allt runt omkring!
    Vad menar du med lyster på foundation, tar du både "vanlig" och sen en med lyster? Det lät så fint med lyster, speciellt nu till sommaren!

    Har du några Måsten i din sminkväska/badrumsskåp som man bara borde inhandla?

  • nackru­fs
    Äldre 20 May 16:12
    #0

    Modestie>> Haha :) Tack. Jo, ljusa, lätta färger blir det.

    Och till alla.. Jag funderade på foundation.. Jag har ganska torr hy. Något jag behöver tänka på då?

  • pineap­ple
    Äldre 20 May 16:22
    #0

    Finns det inte FACE i Örebro? Där kan man också bli sminkad och få tips. Inte riktigt lika dyrt som Lyxförpackningstips. ID och MAC är jättebra men om du aldrig sminkar dig annars kanske det känns lite mastigt att lägga ut pengar på de produkterna.

Svar på tråden Nybörjare på smink