• Brud -05?
    Äldre 12 May 10:01
    4761 visningar
    25 svar
    25
    4761

    Riga!

    Nu har jag bokat en kortresa till Riga som en "minibröllopsresa" innan den riktiga i vinter.
    Så nu undrar jag om det är någon som har varit i Riga och kan tänka sig ge oss tips om vad vi bör se:restauranger,shopping, natur...?
    Vi ska bara vara där över dagen och vill göra det bästa av det.

  • Svar på tråden Riga!
  • drea
    Äldre 12 May 10:15
    #0

    Gamla stan är fint, där bodde jag när jag var i Riga. Kan inte ge så många andra tips eftersom jag var där på exkursion med skolan, vi studerade stadsplaneringen och jag måste säga att det finns en hel del vackra träkråkslott i utkanten av stan som är helt fantastiska. Tyvärr helt nedslitna, men somliga håller på att renoveras. Gå till den stora inomhus markanden också, den ligger rätt centralt (gångavstånd från gamla stan i alla fall) där finns mycket att titta på.

  • raskan
    Äldre 12 May 10:24
    #0

    Saluhallarna är rätt kul att gå till åxo!!!
    Millan

  • drea
    Äldre 12 May 10:31
    #0

    Ja, det var den jag menade...

  • Brud -05?
    Äldre 12 May 19:34
    #0

    Tack! Det ska vi göra.
    Några bra restauranger? Är Jurmala värt ett besök?
    Fler tips ; )

  • Äldre 12 May 19:39
    #0

    Sky-baren på Hotell Latvija är värd ett besök!

    Likaså en rysk restaurang på en sidogata några kvarter bort (vänsterut från Latvija om man kom direkt på det från Gamla Stan).

  • Brud -05?
    Äldre 12 May 21:28
    #0

    Tack, tack! Ska bli så kul att åka, nu när man har fått lite tips också.
    Nån bra shopping?

  • Lenche­n
    Äldre 12 May 21:38
    #0

    Jag var i Riga i helgen. Det var jättekul - och förändrat! Jag var där första gången för 11 år sedan...
    Denna gång var jag inte i Jurmala, men förra gången. Då var det jättefint där. Det finns många vackra orter ute i landet. Jurmala är en ganska rik stad har jag hört, så jag tror att den är relativt upprustad. Men om du bara ska åka över dagen skulle jag inte åkt dit.

    Jag tycker att du ska åka ut till förorterna och kolla lite. Där får man en känsla av hur Riga var tidigare.

    Ta flygbussen in till Riga om du kommer med flyg, den kostar bara ungefär 3 kronor! Slutstation är saluhallarna.

    Det finns ett fint utomhusmuseum som påminner om skansen. Det är sevärt. Det finns en rustikal restaurang där med lettisk mat. Brödsoppan är en god efterrätt. Här kan man köpa vackra linnedukar också.

    På vägen till museumet finns ett stort shoppingcenter som är mycket billigare än affärerna i gamla stan.

    I gamla stan finns jättegoda pannkaksrestauranger. Där kan man köpa olika fyllda pannkakor. En lunch där går på runt 15 kronor!

    Det finns ett fint museum i gamla stan som handlar om ockupationen av Lettland.

  • Lenche­n
    Äldre 12 May 21:40
    #0

    En fin sak att köpa är en speciell silverring som är liksom tvinnad. Jag tror du förstår vad jag menar när du ser en. Det är den mest traditionella lettiska ringen.

  • Brud -05?
    Äldre 12 May 21:57
    #0

    Tack Lenchen!
    Hade funderat på Jurmala, men struntar nog i det och kollar stan denna gång.
    Ska definitivt gå till shoppingcentrat. Är det långt dit från centrum?
    Kommer du ihåg vad museet eller shoppingcentrat heter?

  • Äldre 13 May 06:40
    #0

    Det fanns mycket fina affärer med linne och så i Gamla Stan - köpte jättefina servetter i en källare bredvid en av de gamla kyrkorna - Galerija Tornis bredvid St Peters, tror jag det var.

    Snygga damkläder hittade jag i en affär som hette CHR - ett kvarter till höger om hotell Latvija (också när man kom dit rakaste vägen från Gamla Stan).

Svar på tråden Riga!